fredag 15 juni 2012

Ostpolenta med lönnsirap- och balsamicoglaserade grönsaker

I hemmet äts det nu betydligt mer vegetariskt. Om man inte tillhör höginkomsttagarna och en är student så funkar inte riktigt LCHF, det är dyrt hur bra det faktiskt än är för mig. Jag vet att man kan äta vego-LCHF men jag vill inte äta omeletter dygnet runt. Dessutom är LCHF ur miljöhänsyn oerhört energikrävande föda, där kött är värsta boven. Vi äter numera efter devisen LCHQ, där Q:et står för quality. Vi har återinfört rotfrukter, gryn och baljväxter men undviker vetemjöl, inget bröd och pasta således men ris, potatis, majs och kikärtor. Igår gjorde jag polentasnittar. I polentan rev jag ner de ostbitar som fanns i kylen. Använd samma som jag eller ta samma mängd ost av det du har. Jag använde dessutom Saltåkvarns snabbpolenta men stå gärna och rör din gryta terapeutiskt i en timme om du har långsampolenta.

QUATTRO FORMAGGIO POLENTA MED GLASERADE GRÖNSAKER
1 l vatten
3 dl polenta
Salt
Olivolja
200 g blandade ostar ex parmesan, feta, chèvre och appenzeller
GRÖNSAKERNA
4 morötter
4 stora gula lökar
16 stora champinjoner
Olivolja
1/2 dl lönnsirap
1/2 dl balsamico
SoP

1. Koka upp vatten med salt, rör ner polentan och dra ner värmen puttra under omrörning 5 minuter.
2. Riva eller mosa osten, rör ner i polentan med en skvätt olivolja. Skölj ett stort fat med vatten och häll i polentan, jämna ut den och gör ytan så slät som möjligt. Låt stelna. Kan göras kvällen innan och stå i kylen.
3. Sätt ugnen på 175 grader. Skala eller tvätta morot och slanta 2cm tjocka. Skala och dela löken i hälften, skiva 1 cm tjockt. Bryt av stammen på svampen och dela hattarna i fjärdedelar.
4. Lägg grönsakerna på en ugnsplåt, häll över olivolja, salt och peppar, blanda ordentligt. Sätt i ugnen 30 minuter, vänd några gånger.
5. Ta ut grönsakerna och häll över sirapen och balsamicon, dra upp ugnen till 250 grader och stoppa in grönsakerna 5-10 minuter.
6. Stjälp upp polentan på en skärbräda och dela polentan i 16 bitar. Stek några bitar i taget i olivolja några minuter på varje sida på medelhögvärme.
7. Servera polentasnittar med glaserade grönsker och en tomatsallad.

OBS! Grönsakerna kan ju självklart varieras och lönnsirapen bytas mot honung.

Inga kommentarer: