fredag 18 juli 2014

Enklaste, godaste böndippen i världen!

Hepp! Häromveckan var jag uppe i Dalarna och fick en kväll i uppgift att fixa lite snacks. Jag valde vanliga, enkla tortillachips och svängde ihop två enkla röror att dippa i, en pico de gallo och en mild bönröra. 

PICO
Tror att jag har lagt upp fler varianter på pico tidigare så ger bara ett snabbreferat. Hacka två knipplökar fint och lägg i en skål, kläm över saft från en-två lime (rulla dem hårt mot bänken så frigörs mer saft). Hacka en ask romantica-tomater eller ett par goda, solvarma tomater ca 500g. Hacka en kruka koriander (eller motsv), stjälkar och allt och blanda med tomater och lök. Finhacka en spansk peppar (eller valfri god chili) jag struntar i att kärna ur men det är smaksak, blanda ned hacket med resten av salsan och låt stå någon kvart. Smaka av med salt och peppar.


ENKLASTE & GODASTE BÖNDIPPEN
2 burkar svarta bönor
1 ask färskost, rumsvarm
1 påse* riven parmesanost ca 100g
1 tsk honung
1 skvätt olivolja
Salt & svartpeppar

1. Häll av bönorna och skölj av dem, låt rinna av. Lägg bönorna i en vid skål och mosa dem grovt med en gaffel, det gör inget om en del bönor är hela.
2. Blanda ner ostarna, honungen och lite olja, rör ordentligt och smaka av försiktigt med salt men ordentligt med nymald svartpeppar.

Klart!

 
* Ja det ska vara sådan där hemsk, färdig riven parmesan. Färskriven parmesan ger en helt annan smak, här är vi ute efter den lite syrliga och nästan jästa smaken som den torra smuliga varianter har!

4 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Intressant, jag trodde inte det fanns någon användning kvar av den där torra parmesanen som var så vanlig förr :)

Natalie sa...

nu har jag backtrackat prick hela din blogg. SKRIV MER!

Unknown sa...

Aye, aye captain! Ska bli

Unknown sa...

Färdigriven torr parmesan är en av mina guilty pleasures!!!