fredag 8 maj 2009

Dagens lunch!


Det började med att jag skulle koka potatis som jag hade tänkt äta till två äppelbiffar som blev över sen i förrgår. Naturligtvis vill man servera sig själv en liten lègume till maten. Kylskåpet är fullt av, ja massor, men rätt mycket rödbetor, ah, en nykokt rödbeta med en klick smör... Nej! Jag var inte sugen. Istället hittade jag en halvvitkål som säkert legat orörd i två månader. Det är så fiffigt av vitkålen att den inte möglar igenom utan att det räcker med att dra bort några blad och skära bort den lätt brunade snittytan så är den good to go again. Så vad göra med vitkålen, kanske bara förvälla eller ånga och äta som den är och då slog det mig! Jag förväller den och klär den i en dijonvinägrett! Men då passar inte äppelbiffar riktigt, sim salabim vad ligger där inne i? Jo, bratwurst! Och så blev det, bratwurst med ljummen vitkålssallad och kokt potatis. Och eftersom det är fredag, en folköl till.

DIJON DRESSERAD VITKÅL 4 port
1 halv vitkål, minst 500g
en knippe oregano
½ dl dijon
½-1 dl rapsolja
2 msk vitvinsvinäger
salt
färsk vitpeppar


1. Koka upp rikligt med ordentligt saltat vatten.
2. Vispa droppvis ner oljan i senapen till en fin och krämig emulsion, välj själv hur mycket olja du vill ha. Vispa ner vitsvinägern till önskad syra, salta och peppra.
3. Ansa vitkålen och skär i ca 3*3 cm kuber. Lägg ner kålen och förväll några minuter tills de mjuknar något. OBS! De ska vara al dente, absolut inte genomkokta. Häll av i durkslag.
4. Blanda vitkålen med dressingen och repa ner oreganoblad, blanda.

Inga kommentarer: