måndag 23 april 2012

3 CAN CURRY


Idag tittade jag djupt inuti det nystädade skafferiet för att leta rätt på föda. Jag genomgår en kostambivalens för tillfället, som består av 25% jag vill äta mindre kött, 25% jag vill sänka mina matkostnader, 25% jag vill äta mer klimatsmart och 25% jag vill få äta frukt och fullkorn. Detta har lett till några förvirrade inhandlingsrundor, är fortfarande ovan vid att "få" äta baljväxter osv, gjorde förresten en vansinnigt god dhal i fredags. Vad skulle jag komma fram till? Jo, det är lite tomt i kylskåpet och jag försöker äta mer vegetariskt. Ur denna nöd och lust föddes 3 can curry.

Detta är en "man tager vad man haver-soppgryta", så anpassa tillagningstid efter grönsakerna du har; moroten kan ändras till palsternacka, pumpa, sötpotatis eller potatis, zucchinin kan ersättas med sockerärtor, spenat eller broccoli, kikärtorna kan ersättas med andra bönor eller linser, de gula russinen kan ersättas med vilken annan torkad frukt du har och kokosen kan ersättas med hackad mandel, pistage eller cashewnöt. Nigellafrö och äpple kan uteslutas, om du använder torra röda linser reder de grytan och kan behöva mer vätska, tillsätt dem samtidigt som tomaterna och kokosmjölken. Om man använder bönor på burk istället för kikärtor behöver de inte rostas.

3 CAN CURRY 4 port

1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
2 stora morötter
1 äpple
1 tumme färsk ingefära
2 tsk vardera av spiskummin och korianderfrö
2 msk madras curry
4 kardemumma kapslar
svartpeppar
2 buljongtärningar
1 burk goda tomater
1 burk kokosmjölk
1 dl kokosflagor
1 dl gula russin
1 burk kikärtor
1 tsk nigellafrön
½ zucchini
rapsolja

  1. Skala lök och vitlök, hacka löken och finhacka vitlöken, tärna morot och urkärnat äpple, strimla ingefäran. Stek allt i en stor gryta på medelhögvärme i rapsolja, tillsätt spiskummin, koriander, curry, kardemumma och svartpeppar och låt allt rostas och få lite färg.
  2. Häll i tomater, kokosmjölk och buljöngtärning, fyll upp med vatten om det verkar var för lite vätska. Låt allt koka upp och puttra på medelvärme 20 minuter.
  3. Nu är det dags för russin och kokos att åka i grytan, puttra ytterligare 10 minuter. Smaka av och krydda upp med mer curry, spiskummin och koriander. Låt allt puttra ytterligare 10 minuter om grytan verkar för tunn.
  4. Häll av och skölj kikärtorna, rosta i stekpanna med rapsolja. De ska bli gyllene och knapriga, tillsätt nigellafrön och rosta ett par minuter med kikärtorna.
  5. Ta grytan av värmen, tärna zucchinin och blanda ner i grytan tillsammans med kikärtorna.
Servera med yoghurt, citronklyftor, strimlad mynta och färsk koriander.

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Curry är ju alltid gott! Man kanske skulle våga sig på en vegetarisk? Din lät toppengod, särskilt med tillbehören!

Unknown sa...

Den kan verkligen rekommenderas, ett sånt där lyckokast gjord på det man råkar ha hemma. Dessutom en rätt där jag inte ens saknar kött. Vore gott med ett naanbröd till också :)