söndag 12 september 2010

Birthday Brownies for Madame


Idag fyller underbara, vackra Madame år och igår hade hon fest, en väldigt trevlig fest som slutade med att hatthyllan ramlade ner och en sovande Kristin i soffan. Trots att hon uttryckligen sa att jag inte behövde göra något så kunde jag inte hejda mig, jag var bara tvungen att baka. Delvis för att jag älskar att ge bort något jag gjort och delvis för att jag inte bara kan baka för mitt hushåll, vi vill inte ha såna frestelser hemma, en win-win situation alltså, jag kan glädja en vän med hembakt, jag får baka och jag riskerar inte att sätta i mig en hela plåt brownies. Madame hade också bullat upp med två sorters minimuffins, banan och bacon, (inte tillsammans då utan separat och jag måste få baconmuffinsreceptet) och tapenadesmördegssnurror.

Jag bakade brownies, banana fudge brownies med marshmallowfudgetopping, enormt, galet gott. Liksom varför bara göra fudgebrownies när man kan hacka i en banan, torkade aprikoser och toppa allt med inte bara fudge, utan marshmallowfudge? Nu har jag några rutor kvar i kylen, måste komma på ett sätt att bli av med dem utan att äta upp dem själv. Du kan ju självklart äta browniesarna utan toppingen, den är liksom bara de hundra prickarna över i:et. Inga nötter i, det är så många som är allergiska men du kan självklart blanda i det, jag skulle rekommendera 100 g jordnötter, jag tycker gärna att de kan få vara saltade, skölj av dem lite lätt bara, grovhacka dem och blanda hälften i smeten och häll resten ovanpå. Med fudgetoppingen blir det en Rocky Roadbrownie då!

BANANA FUDGE BROWNIE ca 50 rutor
4 ägg
3 dl strösocker
200 g smör
200 g mörk choklad
75 g osvavlade torkade aprikoser
1 mogen banan
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
Ugnsvärme: 175 grader

1. Vispa ägg och smör pösigt. Smält smöret, dra av från värmen och blanda i hackad eller sönderbruten choklad, rör tills det smält.
2. Hacka aprikoserna mellanfint och mosa bananen, jag tycker att det är enklast att finhacka till mos med en storkniv.
3. Blanda mjöl, bak- och vaniljpulver, rör ner i äggvispet tillsammans med frukten och till sist smöret och chokladen.
4. Klä en långpanna med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda ca 20 minuter.
OBS! Gör ett stickprov efter 10 minuter, stick ner en kniv, det du vill ha är fuktiga smulor på eggen om du fortfarande får upp kletig smet är den inte klar. Brownie ska precis ha stannat men inte mer än så.

MARSHMALLOWFUDGE 1 plåt
50 g smör
3 msk kakao
5 dl strösocker
2 dl mjölk
100 g mörk choklad (60–70 procent kakaohalt)
2 msk ljus sirap
2 dl små marshmallows eller hacka stora

1. Förbered ett kallvattenbad i diskhon. Blanda alla ingredienser förutom marshmallows i en tjockbottnad kastrull. Koka upp över svagvärme under omrörning tills allt socker löst sig.
2. Öka värmen något och koka upp till 113 grader (eller till kultest), ta från värmen och sätt i det kallvattnet så att kokningen avstannar, behöver bara några sekunder.
3. Ta upp kastrullen och låt smeten svalna till 49 grader.
4. Vispa fudgen kraftigt tills den förlorar sin glans, här behövs armmuskler, ca 10 minuter. Blanda i marshmallowen.
5. Bred ut på svalnad brownie eller i en oljesmord panna eller form. Ställ i kylen tills den stelnar och skär rutor.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tack underbara du, de var grymt goa. De ska jag göra om o frossa i nån dag!!!

Tapenaden var superenkel att göra.
ca 400g oliver (jag hade nog lite mindre)
2 vitlöksklyfter (i like my garlic!!)
0,5dl olivolja
1-2 matskedar kapris
Mixa ihop till en mumsig röra och ha på utkavlade smördegsplattor. Sen rullade jag bara de på kanelbullar.

Hockeymuffinsen har jag fått härifrån http://www.dagensmuffin.se/show.pl?id=146

Tina sa...

Åh, enormt goda, det tror jag det. Vill också ha, helst på en gång!