tisdag 7 september 2010

Sesamkalkon med som tam

Ikväll blev min ömma syster, som slet i tvättstugan när jag var på möte, bjuden på bizarrogod middag. Av mig så klart. Jag köpte grön papaya när jag var på Asian Market i söndags för att göra som tam. Det var tänkt att det skulle bli av igår men jag var så oerhört trött och så fick vi besök av finaste Danni med den trollbindande, fem veckor gamla Josef, det blev lata, flottiga och underbart goda hämtpizzor istället. Idag var jag tvungen att laga den salta, starka, syrliga och söta salladen, efter att tänkt på det i två dygn gick det inte att avstå längre. Till det serverade jag kalkon som blev så god att jag överraskade mig själv och knappt kunde sluta äta. All sallad tog slut men om ni är såna som äter mycket ris räcker den säkert till fyra, det här är min variant, så få inte snurr på trosorna för att ni har sett annorlunda eller mer äkta recept.

SESAMKALKON MED RISNUDLAR & SOM TAM 2 port
500 g strimlad kalkonfilé
2 msk plum sauce
2 msk ponzu
1 msk ostronsås
1 tsk sambal oelek (eller mer!)
svartpeppar
1 msk svarta sesamfrön
TILLBEHÖR
200 g kokta och sköljda risnudlar
koriander

1. Blanda kalkonstrimlorna med resten av ingredienserna och marinera nån halvtimme.
2. Woka i omgångar i neutral olja i en riktigt het stekpanna. Lägg kalkonen på risnudlarna och strö över koriander. Servera som tam till, recept nedan.

SOM TAM 2 port
600 g grön papaya
½-1 spansk peppar
2 medelstora vitlöksklyftor
2 tsk räkpasta
2 msk palmsocker
1 msk rostad lök
1 msk tamarind
1-3 tsk fisksås
2 lime, saften
6 cocktailtomater

1. Krossa den rostade löken i en mortel, grovhacka chili och vitlök och lägg i morteln tillsammans med allt utom de tre sista ingredienserna, mortla till en grov pasta. Låt stå minst tio minuter.
2. Grovhacka tomaterna och mortla med resten, rör i limesaften och fisksås. Smaka av och tillsätt mer av det du vill ha.
3. Skala papayan, dela på hälften och kärna ur. Strimla papayan mycket fint (eller riv den).
4. Blanda papaya med dressing precis innan servering.

3 kommentarer:

Mikkan sa...

Koolt, har aldrig sett sån papaya innan, vart har du hittat den? Ser ursmarrigt ut alltihopa iaf! :)

Tina sa...

Det här får du hemskt gärna bjuda mig på, det låter alldeles fantastiskt gott! ;-)

Unknown sa...

@Mikkan: grön papaya brukar finnas på asiatiska mataffärer. Man kan göra försvenskade varianter på morot eller kålrot.
@Tina: det här är nog verkligen min nya bjudrätt, enkelt och beroendeframkallande!