söndag 5 september 2010

Mormors middag!

En snabbis, min mormor fyllde år i fredags min present var att jag lagade middagen. Och jag lagade en god middag tycker jag speciellt med tanke på att jag inte hade bestämt vad jag skulle göra. Mormor kokade porterstek och jag stod för resten, dvs planering, hansling och matlagning. Mormor är inte så mycket för modern mat eller "konstiga" och starka smaker, inte för att jag är totalt out there och lagar chock-avantgardistisk mat hela tiden men när fisksås, poblano och sumak tillhör min vardagsmat och mormor ser pasta som exotiskt så får jag faktiskt tona ner mig. Super, supergod comfort food, mjuk och knaprig potatis som göttar in sig i den fantastiska såsen med lite svartvinbärsgelé och pressgurka, ibland är det "enkla" det godaste.

ENKEL FÖDELSEDAGSMENY FÖR MORMOR

Förrätt
* Melbatoast toppad av smörstekt blandsvamp och persilja

Varmrätt
* Porterstek med Hasselbakspotatis, sås, gelé och pressgurka. Salladsblad med blandade tomater.

Efterrätt
*
Äppelpaj med hemgjord vaniljsås

Nu åker jag till Hötorget.

Inga kommentarer: