torsdag 25 augusti 2011

De där återkommande höstdrömmarna och en snabb LCHF-guide för nybörjare.


Om man ska tro på folk så är hösten redan här, jag tycker nog att det är sensommar i åtminstone ett par veckor till men oavsett vad jag tycker så fylls tidningar och affärer av recept, bilder och rubriker med inspirationsord som skördetid, svampfest och äppeltider. Och trots att jag desperat klamrar mig fast vid sommaren så jag går också i tankar på promenader i en färgsprakande skog med klar luft medan en gryta står på spisen och kryddiga äpplen med nötter väntar på att stekas i ugnen... det är samma visa varenda år. Jag ska dessutom ha sköna kängor, en stor poncho, en bredhättad hatt mot den låga höstsolen och så där lagomt avslappnade Annie Hall-byxor på promenaden.

Jag har inte bara stiliserade medelklassdrömmar om hösten utan även gott om matidéer, clafoutis med mindre socker, ostkaka med kryddäpplen, ugnsbakad frukt med nöt-och frökrisp, svamplasagne utan pasta, ugnsbakade hela rotfrukter, stora, trygga, varma nordiska smaker som mättar i kylan. Fast det utesluter inte muddy ribs, pulled pork, phô, nypåhittad "asiatisk" kålkaka, friterad aubergine med granatäppelsirap, dumplings och annan mat från kontinenter långt bort som jag kommer drömma om i novembermörkret . Tillbaka till nutid och jag överdoserar morötter, efter att ha undvikit dem länge så har jag kommit till ett personligt beslut att morötter är helt ok för mig och skapar inget ökat kolhydratssug. Kropp och själ behöver variation och med morot blir det så mycket enklare och godare med råkostsallad, pytt, raita och mycket mer.

Den lågkolhydratskost som jag försöker hålla mig till LCHF, har i princip en gyllene regel dvs att inte äta mer än 5% kolhydrater, och att istället äta sig mätt på fett. Det enklaste sättet att hålla sig till den regeln är att syna alla innehållsförteckningar och helt enkelt inte köpa något som innehåller mer än 5% kolhydrater och självklart att köpa mer fett. Frukt är förbjudet med undantag av några bär som hallon, när det kommer till grönsaker kan man enkelt säga att alla grönsaker som växer under jord är förbjudna. Mjöl och gryner är strängt förbjudna, pasta, gröt, bröd och ris blir ett minne blott. Läsk, saft, juice, drickyoghurt, fruktyoghurt med mera är också hemskt dåliga för dig. Och jag behöver väl inte nämna att socker i alla dess former är lchf-världens persona non grata...

Vad får du äta då? Grönsaker en masse, ost, kallskuret, grädde, riktigt mörk choklad, bär, ägg, ägg, ägg, drick röd mjölk eller gammaldagsmjölk, ät 10%-ig tjock yoghurt, kokos, fisk, skaldjur, kött, oljor. Ni ser att det finns ett ymnighetshorn av möjligheter, det enda som krävs är lite fantasi och jävla anamma. Och när du har ätit enligt reglerna ett tag så lär du känna dig själv, vad du har för triggers och vad du kan äta fast det ligger över 5%-spärren. Jag har lärt mig att se helheten, att om jag har ätit väldigt lite kolhydrater under ett par dagar så blir inte allt förstört för att jag äter en pizza eller chips eller tar en potatis till maten, det jämnar ut sig så länge den där croissanten eller pastasalladen inte blir en vana. Det går ofta bra att byta ut riset eller potatisen mot mer grönsaker och sås på restauranger, däremot är det trist på middagar hos vänner att konstant tacka nej när någon har ansträngt sig. I sådana fall tycker jag att det är bättre att välja förståndigt av det som bjuds och att äta sig mätt än inte och riskera att äta för mycket efterrätt eller att bli sugen och småäta helt fel senare. Du faller oftare för frestelser när du är hungrig och/eller blodsockernivån är ur balans.

Tänk alltid på att all kostomläggning är högst individuell, det som fungerade för din kompis som gick ner 25 kg genom att äta GI kommer nödvändigtvis inte funka för dig. För mig fungerar en sträng LCHF kost bäst men äter nu något mer kolhydrater än man bör eftersom jag äter frukt, nötter, bönor och morötter. Och glöm inte att det inte handlar om att banta utan att hitta ett sätt att äta för livet.

Min i princip lågkolhydrat frukost; mezeyoghurt, lite grädde, en liten riven morot, frusna (eller ännu hellre färska) hallon, och svarta sesamfrön.

TIPS!
  • Kolhydratstabell där man kan söka livsmedel, ett toppenverktyg för alla kostomläggare.
  • Hos LCHF-recept hittar du massor med recept och tips om hur man lågkolhydratar.
  • Kostdoktorn informerande blogg som gör det enkelt att hålla koll på vad som händer inom kostrådgivning osv mycket bra tips och introduktion till LCHF.
  • Kolhydrat iFokus har mycket information but beware! det finns många bokstavstrogna och nollkolhydratare i forumen, de kan vara rabiata. Ta dom med en nypa salt och gör det som passar dig.
  • Jag hoppas verkligen att jag inte behöver påpeka att när du läser innehållsförteckningen så är 5% kolhydrater= 5 gram kolhydrater per 100 gram.

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Nej, men visst är det sommar ett par dagar till. Augusti är en sommarmånad, och temperaturer runt 20 får man väl vara mer än nöjd med.
Hälsar fröken Dill (som i och för sig gillar hösten också...)

kristin sa...

Ja, hösten kan ju vara riktigt underbar och scenisk och har man tur har man det klart och vackert med plusgrader långt in i november! Men jag skulle ju inte tacka nej till en sommarmånad till och en vintermånad mindre.