måndag 3 november 2008

Måndag

Tjolahopp, tjolahej. Idag kommer det ett recept på kyckling med kardemummasås och det är något att se framemot! Jag har ingenting med rätten att göra, den kommer från en krögare/kock i Val d'Isère som jag i skrivande stund inte minns namnet på. Mamman & pappan var där i våras och blev så impade att dom köpte kokboken, mamman ska komma över med boken idag och jag ska mödosamt översätta receptet från franska. Jag har lagat såsen, vet hur den smakar och att den inte är omöjlig att göra! Vänta ni bara, snart kommer ni få stifta bekantskap med en av de smarrigaste rätter jag ätit.
Annars kan jag berätta att jag var på middag hos just mamma & pappa igår, en hemtrevlig söndagsmiddag. Rosmarin- och vitlöksspäckad lammstek med potatis- och jordärtskocksgratäng och haricot verts. Jag skar potatis och skockor för hand istället för maskin, jag bekymrade mig inte för att skivorna skulle bli jämntjocka med ett matigt tuggmotstånd som följd. Riktig trivselmat. Till efterrätt var det ugnsbakade äpplen med vaniljglass MEN jag fick inget... för pappa åt upp min portion innan jag hann ta. Jag fick äta polska inlagda plommon med naturell yoghurt, också gott.

Jag är ju knappast vad man kan kalla för en rödvinsdrickare, istället fick jag och Amanda dricka ett sjukt gott australiskt vitt vin, Tahbilk, gjort på en av världens mindre kända druvsorter, Marsanne. Vinet är underbart sauternesgult med smak av gula frukter som melon, havtorn, citrus, gula russin, kaprifol, blomnektar och honung. Väl värt 90 kronor. Haha, när jag la till länken för vinet och kollade systembolagets beskrivning, upptäckte jag att min egna analys inte var så fel!

Inga kommentarer: