onsdag 21 juli 2010

Liten endivelåda!

Har lite problem med att ta kort på mat märker jag, lyckades ta bilder på maten utan minneskort i kameran... smarrrrt! Lagade en enkel köttfärssås i måndags och gjorde en liten endivelåda till, enkelt och gott. När jag var liten gjorde min mamma ofta gräddkokta endiver med parmesan, en av hennes favoriträtter, jag tyckte om grädden och parmesanen men inte endiverna. Jag har haft svårt för endiver eller snarar svårt för allt som har varit beskt men med åren och smaklökarnas förfall tycker jag att beska blir en mer och mer intressant smak. Den här rätten skulle med fördel kunna serveras som en vegetarisk huvudrätt med sallad till, beräkna då en dubbelportion, dvs två endiver per person. För övrigt anser jag att gratinerade endiver låter lite bättre än endivelåda-

GRATINERADE ENDIVER 4 portioner
4 endiver
2 dl crème fraiche
1-2 dl nyriven parmesan

1½ dl vitt vin (kan uteslutas)
olivolja
salt
vitpeppar
Ugnsvärme: 175 grader

1. Skär bort det bruna av roten på endiverna och plocka bort eventuella fula blad. Skär endiverna i fjärdedelar.
2. Sätt en stekpanna på medelhögvärme och häll i lite olivolja när pannan är varm. Lägg i endiverna och låt dem få fin färg på alla sidor, vänd försiktigt så att de inte faller isär. Salta och peppra när de har fått den fina färgen och häll över vinet, dra ner värmen till medel och låt vinet koka bort.
3. Blanda under tiden créme fraiche med nyriven parmesan, lite salt och vitpeppar.
4. Lägg de bräserade endiverna i en ugnsform och bre på parmesancréme fraichen, sätt in formen i ugnen ca 20 minuter eller tills ytan har fått en fin gyllenbrunfärg.

3 kommentarer:

Tina sa...

Vill ha!

tina - pickipicki.se

Mikkan sa...

Oh, oh, av alla endiver jag ätit de senaste månader sedan jag tog min första tugga, så har denna tanke aldrig slagit mig. Splendid, klart de skall in i ugnen!

Unknown sa...

Mikkan det är klart de ska in i ugnen men det går lika bra att gräddkoka dem i pannan! Och man kan lika gärna ha grädde i ugnsvarianten men jag gillade créme fraichens syra.

Och Tina, det är klart du vill ha för det är så himla gott!

/K