fredag 30 juli 2010

Lammfärslimpa med rostad morotssallad

Igår blev maten så där extra god. Till lunch blev det en räksallad och då hade jag ett minne av att jag hade sett morötter i kylskåpet, tittar in i grönsakslådan och ser att hoppsan där ligger två påsar med minimorötter, förpackade i små praktiska mellanmålsstora påsar. Ooopsie, de skulle ju jag koka till min fest. En lite påse skivade jag ner till räksalladen, resten gjorde jag till middag. Recept på lammfärslimpan finns här, igår tillsatte jag fint tärnade champinjoner i färsen också och sen en dig.termometer. Salladen räcker till fyra som en side dish och till två som huvudrätt. Just det kolla in vår salladsbasilika, den luktar nåt otroligt och min nya kniv som jag fick fölsispresent.


ROSTAD MOROTSSALLAD
400 g morötter
1 påse salladsmix
1 knipplök
1 dl färska mynta blad
1 dl färska basilika blad
1 pkt fetaost
1 sats fattoushdressing
olivolja

Ugnsvärme: 200 grader

1. Sätt på ugnen. Skiva morötterna tunt på längden, lägg i en ugnsform häll över olivolja, salta och peppra. Sätt in i ugnen och rosta i 30 minuter. Låt svalna något.
2. Skölj och slunga sallade, blanda med tunt skivad lök, rivna örter, smulad fetost och morötterna. Häll över dressingen och blanda allt.

Inga kommentarer: