torsdag 21 oktober 2010

Meat, meat meat!


Idag var jag tvungen att göra nåt av köttet som var kvar några läggskivor, två små lägg, ett lår med ben och en rad racks. I förrgår kokades det tagine på kotletter.... hela lägenheten luktade varma, röda, soliga kryddor, grönsaker och frukter. Och köttet bara ramlade av benen i mjuka, trådiga mumsbitar simmandes i tomater bland aprikoser, gula russin och rivna morötter, jag var duktig och skrev upp vad jag gjorde så recept blir det. I alla recept jag hittade skulle det vara benfria bitar av lamm men jag vill verkligen rekommendera att göra det med ben smaken blir tre gånger så mättad.

Men tillbaka till kvällen gastronomiska gärning, en gulasch står på spisen, lammläggsdelarna puttrar med kummin, tomater, champinjoner och paprika, ungerska rätter kräva två sorters paprikapulver också. I ugnen ligger steken, först petade jag in sex halverade vitlöksklyftor i den sen jag blandade paprikapulver, mejram, mynta, timjan, svartpeppar och salt med olivolja och smorde in hela låret, jag la den i en långpanna och stoppade in den i ugnen på 100/150 grader i 30 minuter. Då hällde jag över några deciliter porter sen har jag hällt på mer och mer (totalt 0,5 l) med lite jämna mellanrum och så öser jag den då och då, jag tänker låta den gå upp till 65 grader. Jag/vi tänker skiva den och frysa in i småportioner som man kan ta fram eftersom, du vet så där vuxet behändigt, porterskyn ska jag koka ihop till en göttig liten sås.

Syster hittade dessutom 1,1 kg svensk entrecôte för 50 kr på våran Coop idag.... så det åt vi till middag och en sallad med strimlad rättika, avokado och rödgröna salladsblad, lite som ekblad och en hunch jag hade som visade sig vara helt rätt, fingerlicking good.... fetostsmör.

FETAOSTSMÖR
1 pkt god fetaost
100 g smör
peppar

Låt smöret stå framme och mjukna något, rör det fluffigt med en visp och smula i fetaosten, rör det jämnt, servera till grillat kött eller på smörgåsen!

Inga kommentarer: