måndag 1 november 2010

Tagine

Jag lagade en makalös tagine härom veckan! Jag använde lite det som fanns, fick ju med mig hem en skål tomater och en skål rivna morötter från jobbet och hade jag haft en burk kikärtor hemma så hade de också åkt i. Jag äger ingen riktig taginegryta och använde min stora saftkastrull. Jag har inte angivit mängd för kryddorna men börja med ½-1 tsk av allt och justera upp efter vad du själv tycker om. Och igen, bilder kommer när kameran är hemma igen!

TAGINE en rätt stor gryta minst 6-8 port
1,3 kg lammkotletter med ben
6-8 färska tomater, grovhackade
1 liter rivna morötter
3 gula lökar, hackade
1-2 dl gula russin
2-3 dl torkade aprikoser, grovhackade
½ liter kycklingbuljong
2 burkar passerade tomater
1 citron, skalet
färsk koriander
hyvlade mandlar
salt
olivolja
KRYDDOR
koriander
spiskummin
bockhornsklöver
gurkmeja
kanel
muskot
söt paprika
rökt paprika
svartpeppar

1. Fräs löken i olja i en tagine, gjutjärnsgryta eller stor kastrull, tillsätt kryddorna när löken börjar bli genomskinlig.
2. Bryn köttet i en stekpanna och lägg över till löken. Vispa ur stekpannan med buljong och lite passerade tomater.
3. Häll tomaterna och morötterna över köttet och löken, täck med passerade tomater, buljong och stekskyn.
4. Koka upp, dra ner värmen och puttra under lock 1½ timme.
5. Tillsätt aprikoser och russin, smaka av och krydda upp med mer av det du vill ha, koka ytterligare 1½ timme under lock. Låt stå över natten.
6. Koka upp grytan och låt koka på medelhögvärme i ungefär en halvtimme, avsluta med citronskal.

SERVERINGSFÖRSLAG:
hackade örter basilika, mynta, persilja, koriander
tjock yoghurt
hyvlade mandlar
rostade kikärtor
gröna bönor slungade med lite vitlök och yoghurt
brytbröd

Inga kommentarer: