onsdag 1 april 2009

Nu kommer det!


Det var inte bara persiljan som överlevde Fimbulvintern utan även gräslöken som helt oannoserat börjat växa i balkonglådan igen. När den har växt nån decimeter eller så gör jag en äggakaka och serverar med stekt fläsk, lingon och nyklippt gräslök. Äggakaka är skånskt och tydligen inte så superkänt i resten av Sverige, som en blandning omelett och ugnspannkaka. Det var min moster Eva som emigrerade från Sörmland till Skåne, Smygehuk för att vara exakt, som lagade rätten åt oss när jag var liten. Mamma tog receptet och det har blivit en favorit i vårat hushåll. Min mamma serverade alltid en liten råkostsallad till pannkakor, ugnspannkaka eller äggakaka, det här är nostalgi på högnivå. Dessutom fick jag aldrig pannkakor med bara sylt och grädde, inte riktig mat enligt mamma. I min barndoms pannkakssmet ingick alltid riven zucchini, morot eller spenat. Inte för att det gjorde mig nåt, har alltid fördragit salt mat över söt.

SKÅNSK ÄGGAKAKA 4 port
5 msk vetemjöl
5 dl mjölk
4 st ägg
salt & vitpeppar efter smak
200 g rimmat sidfläsk
3 msk hackad gräslök
rårörda lingon


1. Skär fläsket i skivor och stek i en stor stekpanna. Ta upp på fat och håll varmt, häll inte av fettet ur pannan.
2. Vispa ihop vetemjölet med hälften av mjölken i en bunke. När du fått en slät smet vispar du i resten av mjölken. Vispa i äggen ett i taget. Salta och peppra.
3. Häll smeten i pannan och grädda på medelvärme. Stick med en gaffel i smeten så att lös smet kan rinna ner och stelna. Lägg över ett stort grytlock eller en tallrik över pannan när kakan stelnat på ytan och stjälp upp den. Lägg i lite smör och låt kakan glida ner i pannan igen. Grädda på medelvärme tills den stannat helt.

Servera med fläsk, gräslök och lingon.

GUNN-BRITTS MOROTSALLAD 4 port
6 hyfsat stora morötter
1 dl goda russin
2 dl god apelsinjuice


Lägg russin i blöt i juicen.
Skala och riv morötterna grovt. Ta upp russinen ur juicen och spara juicen.
Blanda russinen med russinen och häll sen över juicen. Låt stå en stund innan servering.

Inga kommentarer: