måndag 30 november 2009

BERLIN FOOD STYLE

Det här kan ju inte ni veta men jag var i Berlin i somras, jag och syster hälsade på vänner & bekanta och åt otroligt god och billig mat! Vi lyckades hyra en etta vid Kottbusser Tor (i "hippa" Kreuzberg) för endast 100 euro i tio dagar, denna fann vi via Craig's List. Oftast åt vi vietnamesiskt, oftast var det väldigt gott men det var alltid prisvärt! Det enda riktiga lågvattenmärket var när vi åt indiskt det var heeeeemsk mat, dålig service för att inte säga urusel service och riktigt dyrt för att vara sån skitmat. Jag måste säga att Berlin var en otroligt bra matstad, här finns allt från Dunkin' Donut och Starbuck's osv till traditionell tyskmat till köfte och döner till Pho och gyoza. Något jag verkligen saknar i Stockholm, förutom det jag nyss räknade upp, kycklingkioskerna. För en väldigt liten peng får du en halv grillad kyckling med sallad och/eller pommes frites, kyckling med sallad och pommefrites kostade under 5 euro! Känns ju bra mycket bättre än MacDonalds... Här kommer lite bilder!

ÄR DET BARA JAG SOM FATTAR OCH TYCKER ATT DET HÄR ÄR ROLIGT? HITTAT I GIFTSHOPPEN PÅ SCHÖNEFELD

DENNA MIDDAG PÅ TVÅ FÖRRÄTTER (SOMMARRULLAR SÅ KLART), TVÅ VARMRÄTTER (SE BESKRIVNING NEDAN) & ÖL GICK PÅ 26 EURO. KIM QUI, ORANIENSTRASSE 168, KREUZBERG.
REKOMMENDERAS STARKT!!!

ROSAROSA BIFF MED RISNUDLAR, ÖRTER, GRÖNSAKER, SÅS, JORDNÖTTER & ROSTADLÖK PÅ KIM QUI. ÖVERJORDISK SÄLLHET SOM MÄTTADE BÅDE ÖGAT OCH MAGEN.

SOMMARRULLAR MED RÄKOR, DIPSÅS MED BL.A. CHILI OCH VINÄGER, KIM QUI.

20.30 EURO, 1 DELAD FÖRRÄTT, 2 VARMRÄTTER & 2 ÖL. KIM QUI

INGEFÄRA SOM AVSLUTNING PÅ MIDDAGEN PÅ KIM QUI.



SALLAD, MYNTA, KORIANDER, SPICEY BBQ-ED PORK, JORDNÖTTER, ROSTAD LÖK, MOROT, GURKA & LÖK. SÅS MED INGEFÄRA, CITRON, FISKSÅS & BULJONG, KIM QUI.

LÄNGST UPP PÅ BILDEN ÄTER AMANDA KYCKLING PHO & JAG ÄTER SPICEY PORK WITH RICE NUDELS PÅ KIM QUI, ÄNNU EN FULLTRÄFF!

YUMYUM, DE TURKISKA GUBBARNA TRODDE ALDRIG PÅ OSS NÄR VI SA ATT VILLE HA ALLES & VAR TVUNGNA ATT FRÅGA OSS MINST 2 GGR EXTRA OM VI VILLE HA SCHARFE SOSSE. UNDRAR VARFÖR SVENSKA KEBABERIOR INTE ANVÄNDER RÖDKÅL?

FÄRSK TORTELLINI MED TOMAT- & MOZZARELLAFYLLNING. SÅS PÅ FÄRSKA TOMATER, VITLÖK OCH BASILIKA, RUCCOLA & PARMESAN TILL. HEMMAMIDDAG LAGAD AV MANDI.

TOMATER FRÅN TURKISKA MARKNADEN

SWEET BEEF WITH PEAR, TOCA ROUGE, TORSTRASSE 195. REKOMMENDERAS VARMT CHINESE FUSION TYP

FRIED DUMPLINGS WITH WATER SPINACH, TOCA ROUGE

PISCES DREAM, SESAME FRIED CATFISH WITH MISO SAUCE, TOCA ROUGE

GOD SALLAD TILL DEN ÄCKLIGA INDISKA MATEN PÅ AMRIT, ORANIENSTRASSE. GÅ INTE DIT.

BLUEBERRY CRUNCH, URK & CHOCOLATE COCONUT, MUMS, PÅ DUNKIN DONUT

DUNKIN DONUT, UNTER DEN LINDEN VID BRANDENBURG TOR

KOTTBUSSER TOR, DÖNER!!!

BAKLAVA & SÅDANT VID EN AV ALLA DÖNERSTÄLLEN VID KOTTBUSSER-TOR

OSTKAKA, CAFÉ CONDÉ. VILKEN KONSISTENS!!!!

MANDELBOTTEN MED MARÄNG- & RÖDVINBÄRSFYLLNING, CAFÉ CONDÉ

CAFÉ CONDÉ,PAUL-LINCKE-UFER. RIKTIGT GODA HEMBAKADE KAKOR & TÅRTOR

VÅRRULLAR SERVERADE PÅ VARM NUDELBÄDD, TO LOC, WIENERSTRASSE. MYCKET GOTT!

GREEN RICE, OK, INTE SUPERGOTT.

MINA ÅNGADE KLASSISKA SHANGHAIDUMPLINGS PÅ YUMCHA HEROES, WEINBERGSWEG 8, MITTE

STEKTA DUMPLINGS, YUMCHA HEROES

DIPSÅSER TILL DUMPLINGS, YUMCHA HEROES

5 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Vilken matresa! Såg härligt ut. Jag har varit i Berlin ett par gånger men aldrig ätit såååå gott!
Hälsar fröken Dill

Unknown sa...

Det var himla gott & billigt!

Kristina Eriksson sa...

Jag kan bara hålla med, mycket gott till bra priser. Fast jag tror att du drog en riktig högvinst med allt det vietnamesiska! Vi åt på Oranienstrasse några ggr, turkiskt och pizza & pasta som var riktigt bra. Och libanesiskt på Kastanienallé. Klämde du någon currywurst då?:)

Unknown sa...

Nä, dessvärre blev det ingen korv eller tyskföring alls! Vi skulle till Spätzleställe men det var så varmt när vi var där att varm spätzle med ost och kött kändes lite övermäktigt!

Kristina Eriksson sa...

Vi (jag och min schnitzelälskande son hamnade på en riktig tysk sylta alldeles vid Alexanderplatz första kvällen). Sonens schnitzel var så dyr (det kändes som man satt i ett inrett gatukök du vet och då kan åtminstone inte jag betala hur mycket som helst)- 8,50 euro - att jag fick lov å äta något som var billigare varpå det blev Currywurst med potatissallad. Ingen hit ska jag säga, men som sonen konstaterade några dagar senare; om vi inte hade hamnat där hade jag kanske inte ätit någon currywurst. Ett mycket klokt konstaterande! Det värsta av allt var att tanten som serverade var så fruktansvärt sur, nej hon fick ingen dricks! när jag läser det du skrivit inser jag att snart får åka dit igen, tack!