onsdag 25 november 2009

Ljuvlig frukost.

Goddag! Jag har inte bloggat nåt sen i fredags för att jag har varit rätt upptagen, i fredags fick vi bokhyllor, hurra, på kvällen kom en kompis och då bjöd jag på en plock tallrik som går att se här. Inget speciellt men gott och enkelt, frukt, grönsaker, kallskuret och ostar. Vid sidan om färdigmarinerade (hemska tanke va?) kycklingvingar och en citronig yoghurtsås. I lördagskväll var jag med på ett konstperformance, det var rep innan och blev sushi till middag. I söndags började det stora jobbet med att få upp alla böcker ur källaren och samtidigt påbörja operation "få ordning på källaren", det blev färdigmat till middag igen. Sen har hyllprojektet fortsatt och lite annat. Jo, just det, min syster hittade en jättefin pannkakslagg modellstörre i grovsoprummet, purrrfekt, varför slänger folk sånt?

Jag hinner nog inte blogga om den "nya" grisskandalen men jag tror att ni förstår vad jag tycker! Istället blir det ett recept utan bilder (får tillbaka kameran idag) det är ännu ett litet påhitt/kylskåpsinventering, jag åt det med yoghurtsåsen till brunch men vore ypperligt med klassiska raggmunks eller langostillbehör. Men vore även perfekt med en mustig och tjock gryta till. I eftermiddag åker jag till mormor!

ÄPPLE- & POTATISKAKA 4 stora kakor
1 dl vetemjöl (+ 1 dl)
2 äggulor
1 dl mjölk
½ tsk salt
2 normalstora potatisar
2 små äpplen
½ röd lök
2 äggvitor
svartpeppar

YOGHURTSÅS
1 dl frusna lingon
1 msk socker
1 tsk salt
½ rödlök
½ smal gurka
1 tsk färdigriven pepparrot
2 dl turkisk yoghurt
svartpeppar


1. Börja med såsen! Lägg lingonen i en skål, strö över socker, salt och rör om. Finhacka löken och skär gurkan i brunoise (fancy språk för små, små tärningar). Ställ allt åt sidan så länge.
2. Nu till potatiskakorna! Rör ihop mjölet med äggulorna, späd med mjölken lite i taget och vispa ut alla klumpar, tillsätt salt. Ställ smeten i kylen och låt svälla en halvtimme.
3.Under tiden ska du finhacka löken, skala potatisen och äpplena, riva dem grovt och vispa äggvitorna hårda.
4. Ta fram smeten och ös ner hacket och rivet, blanda ordentligt och peppra om smeten är för rinnig kan du röra ner lite av det extra mjölet tills du har en tjock smet. Nu kan du låta en stor pannkakslagg (eller vanlig gjutis) bli varm på spisen.
5. Vänd ner äggvitorna i smeten och stek rätt stora kakor i smör eller rapsolja tills de får en vackert gyllenbrun stekyta på medelstarkvärme. Enkelt sagt så är de redo att vändas när de går att vända, den ogräddade ytan ska vara nästan torr och lite bubblig (ja, som när man gör pannkakor, det var ju värt en lång utläggning.)
5. Blanda ihop alla såsingredienserna, klicka såsen på kakorna och ät!

Eller ät med de tillbehör du bara inte kan leva utan! Jag ökade på njutningen och smetade lite bredbar chèvre över kakan innan jag la på en storklick av den kalla, syrliga, rosastrimmiga såsen.

Inga kommentarer: