torsdag 19 november 2009

LUST FOR LAMB


Det puttrar på, ni anar inte hur gott det luktar. Eftersom det här är påvraveckan så är inte den här grytan särskilt superspännande, hade jag haft pengar så skulle jag ha haft mycket mer vitlök och lök och kanske en morot och sen en stor rosmarinkvist, två burkar tomater och ordentligt med vitt vin och sen gremolata med massor av färskriven parmesan men nu blir det bara citronzest och persilja och en klick turkisk yoghurt till, åh en bit surdegsbröd till skulle vara pricken över i:et!

LAMMLÄGGSGRYTA MED STORA VITA BÖNOR den påvra versionen
1 påse torkade stora vita bönor eller 3 burkar stora vita bönor
4 lammlägg
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
1 burk mutti tomater
½ dl tomatpuré
10 svartpepparkorn
1 msk salvia
4 lagerblad
2 fond du chef kyckling
salt
en nypa socker
en skvätt vitvinsvinäger
citronzest
persilja


DAG 1
Lägg bönorna i blöt i 8 timmar och koka enligt anvisningar.

DAG 2
1. Lägg lammläggen i en kastrull och täck med kallt vatten, låt det koka upp och häll av vattnet.
2. Finhacka lök och vitlök, fräs mjuka i olivolja och släng i salvian, lagerbladen och pepparkornen. Klicka ner tomatpurén och fräs på lite, ploppa ner fond du chefen, tomaterna och sen de kokta bönorna.
3. Lägg i läggen och fyll upp med vatten så att det nästan täcker läggen, koka sakta under lock tills köttet lossnar från benet och grytan kokar ihop. Men det blir godare om det får puttra sakta, sakta så smakerna riktigt hinner umgås och inser att de vill gifta sig med varandra, detta tar typ 4 timmar, en rätt snabb romans ändå. Om det puttrar bort för mycket vätska (tveksamt) fyll upp med vatten.
4. Smaka av jag tyckte att det behövdes både salt, peppar, socker och lite vinäger!

Min ska få koka lite till och sen strör jag över persilja, riven citronzest och sen en klick yoghurt. Bönorna smakar helt gudomligt, smörigt, lammigt, mustigt och köttet bara ramlar av benet (rakt in i min mun och smälter) och fördelar sig i grytan med tomaterna och bönorna, I'm in lust med min gryta.

Inga kommentarer: