onsdag 18 november 2009

KÅL

Jag skrev nedan att jag skulle skriva mer om rödkålssallad och här kommer det.

Förutom att vara i säsong och billig så är rödkål oerhört gott och jag tycker att det är synd att många inte äter rödkål förutom i den färdiglagade varianten på julafton. Okej, jag vet att ni Foodies gör det, men såna där andra som inte slaviskt följer matbloggar och matprogram eller knarkar kokböcker. Jag skrev nedan i inlägget I'M BACK lite om min asiatiska rödkålssallad och det är bara ett exempel på hur jag och min syster äter rödkål här hemma. Så jag tänkte ge lite recept på ett par dressingar eller röror som jag brukar använda till strimlad rödkål. Det går ju att variera i evinnerlighet tex att blanda ut med rivna morötter, äpplen, kålrot, rättika eller tunnt skivad lök. Givetvis går det lika bra att använda vitkål eller att blanda de båda sorterna. Jag vet inte om ni har märkt att Tom Sjöstedt alltid använder pepparrot och äpple i sina recept, en kombination jag själv är väldigt förtjust i och därför har jag döpt min andra dressing efter honom!

Innan jag ger er dressingrecepten så får ni lite tips på hur ni kan använda kål!
-Rödkål är gott i woken eller alldeles underbart god rostad i ugnen med lite olivolja.
-Smörstek strimlad savojkål, peppra ordentligt och slå över ett halvt glas apelsinjuice och bräsera klart kålen, går även att göra med kvartat brysselkål.
-Ät strimlad vitkål istället för spaghetti till köttfärssås, gott med en vinägrett på kålen.
-Göra biffar på överbliven riven vitkålssallad, göra en tjock smet med ägg, mjöl och mjölk, blanda ner vitkålen och stek i olja.
-Fräs savoj-, grön eller svartkål och blanda ner i potatismos.

VITLÖKSVINÄGRETT
2 vitlöksklyftor
1 msk dijonsenap
1 msk flytande honung
1 dl vitvinsvinäger
2 dl olja
salt
vitpeppar
en näve hackad kruspersilja


1. Mixa vitlök, honung och senap i en mixer eller med stavmixer, tillsätt vinägern och mixa ihop. Häll i oljan i en tunn stråle som när man gör majonnäs och se hur dressingen tjocknar och blir alldeles silkeslen. Smaka av med salt och peppar och blanda till sist ner persiljan.
2. Häll över så mycket dressing som behövs för att täcka din strimlade kål och spara resten i en välförsluten behållare i kylskåpet till nästa sallad eller råkosttallrik.

TOM SJÖSTEDTDRESSING till ½ kålhuvud
2 stora skalade äpplen
riven pepparrot efter smak
1-2 dl creme fraiche
salt
peppar


1. Strimla din kål tunt och salta.
2. Riv äpplen och så mycket pepparrot du vill ha, blanda med rödkålen och peppra. Vänd ner creme fraichen, salladen ska inte vara blöt utan bara hålla ihop. Smaka av.

APELSINDRESSING
2 apelsiner
1 rödlök
1 dl olivolja
salt och peppar


1. Skiva rödlöken tunt och lägg i en skål.
2. Skala apelsinerna med kniv och skär ut filéer, skär filéerna i mindre bitar och lägg med löken, kläm ur juicen ur "skelettet" som blir kvar av skiljeväggar över löken och apelsinbitarna. Låt stå 15-30 minuter.
3. Rör ner olivolja och smaka av med salt och rikligt med svartpeppar. Blanda med strimlad kål.

KRISTIN-ASIATISKDRESSING
½ dl socker
½ dl mörksoja
1 lime, saften
1 tsk sambal oelek
1 msk oystersås
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk fisksås
1 stor tumme ingefära, riven
2-3 salladslökar
1 näve saltade jordnötter


1. Blanda alla ingredienserna till sockret har löst sig.
2. Skiva salladslöken fint och blanda ned i den strimlade kålen med jordnötterna. Häll över dressingen och blanda allt väl!

De här recepten blir bara godare om de får stå en stund innan servering!
Min kamera är på villovägar så jag lånade bilden på rödkålen här!

Inga kommentarer: