söndag 29 november 2009

BRUNCH

Igår bjöd vi på brunch här i Bagis innan vi drog iväg till Vernissage på Galleri Mejan! Gud så trevligt det var för att inte säga gott, jag skulle göra mangolassi också men det var det ingen som orkade! Nu till brunchmenyn!

AMERIKANSKA BÄRPANNKAKOR
BACON
NYBAKAT BRÖD
RÖKT KALKON
AVOKADO
TOMAT dom där superfina små juvelerna
RÖDLÖK
RUCCOLA
GURKA
SIRAP
RUMSVARMT SMÖR riktigt smör! Annars får det va.
KAFFE
TE
APELSINJUICE
MINERALVATTEN

Brödet blev ovanligt lyckat, satte en deg i fredagsnatt som fick kalljäsa i kylskåpet sen rullade vi små bullar som jag skårade, tjoffade över lite olivolja och sen flingsalt och gräddade dem tills de hade fått fin färg och lät så där knackigt ihåligt när man knackade dom på undersidan. Personligen så tycker jag inte att menyn var så där superimponerande men jösses, vad gott och mättande det var. Recept på bärpancakes får ni här under. Jag använde frusna hallon och blåbär och jag rekommenderar, nej, jag säger att ni ska hacka sönder hallonen innan, det blir jättekonstigt annars. Mer brunch åt folket!


VERY BERRY PANCAKES ca 8 st
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ägg
1 msk socker
1 tsk salt
3 dl mjölk
2 msk smält smör
1 dl hallon & blåbär


1. Blanda vetemjölet och bakpulvret ordentligt. Blanda med sockret och saltet. Knäck äggen och blanda allt till en slät smet. Hrmm, hrmm min smet blev allt annat än slät.... jag tog fram stavmixern, det blev finfint!
2. Tillsätt mjölken och det smälta smöret. Ha i de fina små bären, hallon skulle hackas lite, du har väl inte glömt det? Stek pannkakorna på en gång, smeten ska inte vila, i smör och/eller olja.

Servera rykande nystekta så att smöret du klickar på rinner ner i små, blanka rännilar intill den glänsande, gyllene sirapen och det knapriga baconet. Lönnsirap är väl "bäst" men jag använder faktiskt vanlig ljussirap. Experimentera gärna med andra bär, frukter, majs kanske eller chocolate chips och olika tillbehör.

2 kommentarer:

Raz sa...

Ja tack, gott! Sirap, lönnsirap?

Unknown sa...

Ja tack, det var gott, tar gärna om det. Jag kör på vanlig ljussirap från Dansukker men lönnsirap är väl att föredra!