torsdag 2 juni 2011

Kålbonara

Som jag tror att jag har nämnt tidigare så lchf:ar jag.... Och även om jag inte har ett direkt kolhydratssug så blir man ju onekligen sugen på vissa grejer som man inte "får" äta. I mitt fall var det carbonara som lockade och jag vill ju inte spaghetti hur jävla gott det än är. Istället fick jag bli lite kreativ, färsk vitkål istället för pastan. Det blev verkligen gott, mina observationer eller det jag kommer göra annorlunda nästa gång är att hälla av kålen ordentligt, det blev rätt så blött i botten men gott ändå. Sen kanske det inte var något mer eller jag kan ju babbla på, eftersom kålen inte innehåller någon stärkelse som kan binda upp såsen så gjort jag en ostsås som jag redde med ägg och grädde och sjöd tills den tjocknade. Över till receptet, det här är ett typiskt recept från mig, inget svårt men några delsteg. Och jag måste säga att jag verkligen gillar double entendren i KÅLbonara, det kunde ju lika gärna vara KOLbonara... carbonara betyder ju kolarhustrun. Ja, jag är tråkig, jag vet. Och puritaner gör sig icke besvär, jag vet att det inte är en "riktig" carbonara, det är en omtolkning så att det funkar utan pastan.


KÅLBONARA 4 port
1 huvud färsk vitkål
5 dl kyckling eller grönsaksbuljong
1 pkt bacon
vitlöksklyftor
1 dl grädde + 1 dl mjölk
1 dl grädde
2 dl parmesan eller annan vällagrad ost
1 ägg
svartpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader, lägg ut bacon skivorna på en plåt med bakplåtspapper. Lägg en vitlöksklyfta under varje baconskiva, sätt in i ugnen och stek tills baconet är riktigt knaprigt ca 10 minuter. Ta ut och låt svalna och finhacka sedan bacon och vitlök.
2. Skär kålen i hälften och skär bort rotstocken och strimla sedan kålen i 1-2 cm breda skivor.
Förbered en stor kastrull med lock och buljongen i.
3. Riv osten och blanda med 1 dl grädde och mjölken, knäck ägget och vispa i.
4. Koka upp 1 dl grädde med bacon- och vitlökhacket, vispa ner ostblandningen och sjud under omrörning tills det har tjocknat, dra av från värmen.
5. Koka upp buljongen och släng i kålen, sätt på locket, efter en minut kan du lyfta locket och vända runt kålen. Sätt på locket och koka nån minut till, det är helt enkelt klart när du tycker att kålen är tillräckligt mjuk. Låt kålen rinna av ordentligt i durkslag, lägg kålen i en stor skål och häll över såsen. Och så pepprar vi och blandar.

Ät med goda salladsblad till om du har lust och mer parmesan. BTW jag tycker inte att det behövs salt i receptet eftersom osten, baconet och buljongen bidrar med sälta men det är ju en smaksak. Det här kan ju självklart serveras som en sidedish till nåt kött om man vill det, då borde det räcka till 6-8 personer. Och förlåt för den taskiga bilden, kom ihåg i sista sekunden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men detta MÅSTE jag bara testa, jag som saknar just ostsås med skinka (eller bacon) å pasta...käkar lchf jag med så detta var välkommet!=)

Mvh Åsa