fredag 10 juni 2011

Picanha eller rostbiffslock med kappa

Till Kristi Himmelfärd åkte jag ut till skärgården, vilket för mig är lika med att dricka rosévin, grilla kött och servera med grönsaker och så kallade goda röror. Min far har visst tröttnade på det där med grillat kött han vill visst ha mer krämiga och såsigare grejer, jag åkte alltså ut till sommarnöjet med mina föräldrar. Far fick som han ville medans jag och mamma ville grilla. Jag hade tänkt köpa årets trendstyckdetalj dvs flankstek, nu hittade jag inte det på Willys i Åkersberga däremot hittade jag Picanha, "Brasilianarnas favoritkött". Vad är nu detta på svenska? Jo, rostbiffslock med kappa. Var jag än tittade efter recept så hävdades det att detta är "brasilianarnas favoritkött" och att det var så smakrikt och fantastiskt, trots att det har mer tuggmotstånd än säg oxfilé. Och det tyckte jag var så lustigt, nu för tiden har mört kött (eller helt utan tuggmotstånd) blivit synonymt med bra kött eller vältillagat kött. Är vi ett gäng 90-åringar med löständer som inte ids tugga vår mat längre? Avstår vi från kött med massor av smak bara för att det kräver en köttkniv och mer tuggande? Tydligen så gör vi det, tänk efter, om någon frågar om köttet var gott så svarar man oftast, det var väldigt mört eller det var lite segt... vilket alltså inte har något med smaken att göra.

Nu säger jag inte att vi ska äta skosulor eller steka bra kött tills det har blivit segt, vad jag menar är att kött ska tillagas med kärlek och omsorg, det ska även trancheras och serveras med omtanke men bara för att det är lite mer tuggmotstånd är det inte sämre kött. Picanhan hade verkligen en fyllig och tydlig köttsmak och var på intet sätt segt men hade definitivt grövre fibrer och härligt tuggmotsånd, det kändes att man åt kött. Kappan (fettet) blir oerhört knaprigt och gott när det grillas och bidrar med mycket smak, ingen fettfobi här inte.


HELGRILLAD PICANHA MED KUMMIN X 2
1 picanha på minst ett kilo
flingsalt
svartpeppar, nymalen eller nymortlad
1 msk hel kummin
1 msk malen spiskummin

1. Blanda en matsked flingsalt, så mycket nymald peppar som du tycker verkar bra tillsammans med kummin och spiskummin och fördela jämnt på en skärbräda. Torka av köttet och lägg sidan utan fett på skärbrädan och gnugga in kryddblandningen, bara på köttsidan.
2. Skär ett rutmönster i genom kappan och ca ½cm ner i köttet, strö över flingsalt och nymalen peppar, gnugga in.
3. Lägg köttet med kappan neråt på en riktigt het grill, grilla till fettet har fått en ordentlig stekyta, några minute. Vänd nu köttsidan neråt och stek även den rejält gyllenbrun. Dra ner värmen eller skyffla bort glöden, sätt på lock och grilla på indirekt värme 20 minuter på varje sida. Använd termometer eller titta i skårorna för att se om det är klart. Låt köttet vila 5-15 minuter utan folie och skär i skivor.

Servera med din favorit side, jag hade coleslaw med linser och en chili steak sauce* till.

Köttet kan givetvis göras i ugn, bryn då köttet i panna innan den sätts i ugnen på ungefär 175 grader.

Tips på såna där "goda röror".

* Jag skäms nästan för min sås... det kändes lite väl Sandra Lee... men den var så enkel och faktiskt perfekt till grillat... nu får man väl hänga in sitt kallskänkeförkläde :). Helt enkelt; blanda en del Texas Smoke House Steak Sauce med en del chilisås, pinsamt enkelt men helt fantastico. Funkade även att blanda chili sauce med Jim Beam BBQ-sauce.

1 kommentar:

Pedroca sa...

Hej... Kolla gärna in min blogg för andra tips på hur man lagar Picanha... Kul att du gillade det! Jag älskar det...

http://matochfolk.blogspot.com/