torsdag 2 juni 2011

KICKI GER MIG KOKOSKAKOR

Hallihallå. Nu har jag hoppat på low carb-tåget igen. Efter en hel vår av fuskande så gick jag upp i vikt igen, inte direkt det resultatet jag var ute efter. Nu är jag igång igen och det går himla bra, jag har knappt något kolhydratssug och har knappt fuskat. Blablabla det måste vara oerhört tråkigt att läsa om... så jag går vidare till: FRUKOST. Idag vaknade jag hungrig och hade helst vilja äta amerikanska pannkakor med smör, bacon och sirap (don't knock it till you tried it) så istället blev det kokospannkakor med ananas, jordgubbar och vispad grädde.


KOKOSPANNKAKOR 6 st ca 2 port
1 dl kokosflingor
½ burk kokosmjölk
1 ägg
1 nypa salt
½ tsk bikarbonat
olja
smör

1. Mixa allt utom smör, olja och bikarbonat med stavmixer och låt svälla 15-30 minuter. Det ska bli en ganska fast röra men om det inte finns någon löshet alls kan man vispa i 0,5 dl kokosmjölk till. Rör till sist i bikarbonat.
2. Sätt en stekpanna på spisen och låt bli riktigt varm. Häll i en skvätt olja och sedan en klick smör, dra ner värmen så att smöret inte bränns. Använd en vanlig matsked och klicka ner smeten i pannan, tryck till dem lite. Det är viktigt att inte röra dem och bara låta dem steka ca 3 minuter innan man försöker vända dem. Vänd försiktigt och stek i 3 minuter på andra sidan också.

Servera på en gång med t.ex. färsk frukt eller bär, grädde, keso eller färskost som ricotta eller mascarpone.

Inga kommentarer: