onsdag 17 februari 2010

TIPS!

Jag ska iväg alldeles strax och hinner nog inte lägga upp gårdagens middag som var kycklinglår med mellanösternrub, blodapelsin med salladslök, extrastark rödsås och hummus. Och fetaost men vet ni vad? Jag har förätit mig på fetaost, hur är det möjligt?

Tipset, hursomhelst, är hummusbasen som syns på bilden, det är alltså pureade kikärtor med sesampasta (tahina) och går att äta som det är men är rätt menlös. Meningen är att man ska tillsätta vitlök,olivolja, citronjuice, salt, peppar, grönt, torra kryddor och mer tahina efter smak. Nu är det ju vare sig svårt eller tidskrävande att mixa kikärtor själv men det gör en skillnad att veta att jag bara behöver öppna en burk och skopa ur mot att öppna en burk, hälla av kikärtorna, hälla dem i mixern och sen mixa dem.

Alwadi al Akdhar har många fler bra produkter från mellanöstern, jag använder deras tahina och har även använt deras falafelmix, blir ju inte award winning falafel men är ett fullgott hemma alternativ. Jag vill bara ha mer och mer när jag tittar in på deras sida.

2 kommentarer:

Mikkan sa...

åh, vad jag hade önskat att jag kunde med den där burken, för smidigt är det ju! Jag har testat en gång och tyckte verkligen att det smakade burk! Kanske hade jag bara otur?

Unknown sa...

Hmm, lite burkigt är det kanske men för mig en räddare i nöden när jag är hungrigare än hungrig. Och med vitlök, citron, tahina, salt och olivolja tycker jag i varje fall att den blir väldigt god!