söndag 11 april 2010

Galet god burgare

Dessa små himmelska munsbitar inspirerades av Annika och Mikkan, som ni säkert vet om, se inlägg nedan, men de blev så j*vla goda, beroendeframkallande. Jag köpte både nöt och fläskfärs och blandade själv och det blev mycket godare än den färdigköpta blandfärs, det blev mer struktur på det hela, lite mer grovmalet. Och eftersom det är fläsk vill de flesta att burgarna får bli genomstekta, även om det faktiskt går att äta svenskt fläskkött lite rosa. Men för allas sinnesro, så blev mina well done och det kan tyckas bli tråkigt och torrt men se det går riktigt bra, baconet gör dem saftiga och vitlöken och pecorinon ger så mycket smak! Jag gav dom en fin stekyta i en riktigt het panna och sen fick de gå klart i ugn, men det går ju att steka dem klara på medel-medelhögvärma i panna också eller på en grill! Jag använde dessutom färdigriven pecorino och jag tycker verkligen inte att den är fyskam! Givetvis är tillbehören valfria men jag skriver ner det jag hade till. Avokadon mosades med lite citronsaft, salt, peppar och så blandade jag i tunt skuren salladslök.

BACON- & PECORINOBURGARE 8 st
200 g fläskfärs
200
g nötfärs
½ pkt bacon

½ dl pecorino

2 vitlöksklyftor

svartpeppar

salt

TILLBEHÖR
libabröd
avokado

salladslök

majo

sambal

romansallad

saltgurka


1. Strimla baconet fint och stek det krispigt, häll allt även fettet som smält ut i en skål, låt svalna lite. Tillsätt pecorinon och pressa över vitlöksklyftorna, peppra rätt ordentligt.
2. Blanda fläsk- och nötfärs snabbt, överarbeta inte färsen och blanda med de andra ingredienserna. Var försiktig med att salta eftersom både baconet och pecorinon är salt, provstek eller smaka på färsen.
3. Sätt ugn på 200 grader. Värm en grillpanna och forma färsen till burgare, stek burgarna hastigt på högvärme så att det får en fin stekyta på båda sidorna. Lägg burgarna på ugnsfastform och sätt in dem ungefär 5 minuter.
4. Värm bröden och plocka på det du känner för!


Just det! tänkte tipsa om bloggen Fast Food Lovers igen! Kolla in, de skriver seriöst och initierat om det som brukar rynkas på näsan åt av s.k. riktiga finsmakare (läs inskränkta matsnobbar) i motsatts till matnördar/foodies.