fredag 21 maj 2010

Créme Brûlée till picnic med Mikkan ;)

Jag gjorde ju Créme Brûlée i tisdags och lovade ju blogga sen var det så fint väder att jag inte har varit vi datorn särskilt mycket, i onsdags var jag ute på min kompis båt igen och igår var jag på Konstfacks slututställning. Men nu kör vi brûléen, receptet är Örjan Kleins, jag gjorde två portioner och för min del hade det gärna kunnat bli fyra små brûléer istället. Det där med tahitivaniljen var mitt påhitt. Och just det, jag vet inte om jag har en superugn men precis som med pizzan, så hade jag kunde dra ner värmen till 150 grader, de hade fått lite mer färg än jag hade velat och de hade dessutom börjat skära sig pyttelite ytterst i kanterna men det kanske hade mer med mitt val av formar att göra än nåt annat. Och när de skulle grillas, efter 4 minuter var sockret smält och började nästan brännas.... så håll för guds skull koll!!!

CRÈME BRÛLÉE MED TAHITIVANILJ 2 stora eller 4 små port
3 st äggulor
1 dl vispgrädde
1.5 dl mjölk
40 g socker
½ vaniljstång

KARAMELLISERING
1 msk farinsocker
1 msk strösocker

Ugnsvärme: 180 grader

1. Sätt på ugnen. Dela vaniljstången och skrapa ur den med lite av strösockret ner i en kastrull. Tillsätt grädden och mjölken och värm upp.
2. Blanda gulorna med resten av sockret i en bunke, vispa lätt. Häll sen över gräddblandningen, lite i taget och fortsätt att vispa tills allt blandat sig.
3. Smöra 2 små formar. Ta bort vaniljstången och häll upp blandningen i formarna. Ställ dem i en långpanna med hett vatten upp till halva höjden på formarna. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 40 minuter eller tills de har stelnat.
4. Ta ut formarna och låt dem kallna. Sätt ugnen på 250 grader grillvärme, strö farinsocker och strösocker över formarna. Gratinera formarna tills de får en gyllenbrun färg, cirka 10 minuter. Servera direkt med färsk fruktsallad eller bär.