torsdag 13 maj 2010

Räkor & fänkål!

Hopp, hopp! Jag är med i en tävling, en tapastävling som går ut på att skapa tapas till en Sydafrikansk chardonnay, jag har ingen förhoppningar om att vinna men det är kul att delta och låta hjärnan gymnastisera. Jag inser nu att mitt bidrag inte riktigt levererar, inte riktigt når fram genom skärmen men jag lovar att det var jättefint, citronlakrits med söta rosa räkor på surdegsbaguette stekt i olivolja. Aaah bread, the things you do to me.

Men nu kom jag ju av mig, tävlingen, ett samarbete mellan Tasteline och Concealed Wines grejen är så här, jag vill inte göra reklam för något som jag inte har testat eller kan stå för men jag får inget för det (om jag inte vinner, föga troligt) och jag ser det mer som lite reklam för mig och bloggen. Men visst ger jag dem reklam i och med att jag är med i tävlingen, att jag skriver det här inlägget och att jag länkar dit och jag fattar det smarta som gör, de ger mig inbjudan att delta som en i en "liten" utvald skara vilket ger mig en egokick, jag gör som de vill och skapar ett bidrag och i tacksamhet länkar jag tillbaka till dem, simsalabim så har de billig marknadsföring! Med det sagt tyckte jag ändå att det var väldigt roligt. Det skulle ju vara toppen om ni hade lust att vara ohöljt, okritiskt och partiska och bara röstar på mitt bidrag för mitt egos skull, klicka här och scrolla ner. Om ni inte har lust med reklamjippon kan ni bara läsa receptet nedan!

CITRONMARINERAD FÄNKÅLSSALLAD MED RÄKOR PÅ SURDEGSCROSTINI ca 8 st
1/2 fänkål
1/2 citron, saften
2 msk oliovolja
1 krm fänkålsfrö
1 liten vitlöksklyfta surdegscrostini
1/2 tsk dijonsenap
salt
vitpeppar
16 färska räkor
8 skivor tunt skuren surdegsbaguette


1. Ansa fänkålen, ta bort det yttersta lagret om det är grovt, skär av en bit från roten och ta bort de grövsta stjälkarna som sticker upp. Spara fänkålsdillen.
2. Skiva fänkålen tunt i mixer, på mandolin eller så tunt du kan med en vass kniv, lägg i en skål och strö över ett tunt lager salt, vänd om och se till att saltet fördelar sig.
3. Mortla fänkålsfröna, riv eller pressa vitlöken och lägg i en burk med lock, häll över citronsaften, oljan, senapen och ta några varv på vitpepparkvarnen, sätt på locket och skaka om ordentligt. Häll citronetten över fänkålen, låt dra minst en kvart.
4. Under tiden steker du baguetteskivorna i olivolja tills de är gyllene på båda sidorna.
5. Skala räkorna och grovhacka fänkålsdillen och vänd ner i fänkålssalladen, smaka av salladen och tillsätt eventuellt mer salt eller vitpeppar.
5. Lägg crostinin (baguetteskivorna) på ett fat, lägg en lämplig mängd sallad och se till att varje crostini får två räkor, droppa lite av dressingen som är kvar i botten av salladsskålen över varje tapascrostini, klipp eventuellt över lite gräslök eller dill. Servera och njut!

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Vilka goda tapas! Jag hann inte ens uppfatta att det var en tävling för "specially invited". En enda vecka i sköna maj, fylld av odlingsbestyr och annat, var lite för lite för att få fram ett tapasförslag. Kul att så många andra lämnat in!
tycker fröken Dill

Unknown sa...

Ja, så exklusivt tror jag nu inte att det var men vad kul att du tycker att de verkar goda!