måndag 10 maj 2010

Korvfest i dagarna tre!


I lördags skulle vi ha korvgrillning på gården, sen kom vädret och satte käppar i hjulet så vi beslutade att flytta in festligheterna i lägenheten. Det skulle vara så enkelt som möjligt, gästerna ombads ta med korv & dryck för egen förtäring, vi bjöd på bröd, senap, ketchup, rostad lök, coleslaw och något sött. Jag bakade surdegsbaguetter som blev toppenbra, mycket bättre än mina Levain, det kanske var för att de fick jäsa så länge. Jag glömde eller missbedömde eller mindes helt enkelt inte vad det stod i receptet så baguetterna blev klara något senare än jag hade tänkt mig... Surdegsgrunden sattes i lördagsnatt.

I fredags jobbade jag på förskola med de minsta små barntyperna, vilket jag gjort sedan förra onsdagen, har ett vick veckan ut och de där småbarnen bär på illasinnade bakterier. I fredags stod jag dessutom ute i tre-fyra timmar och blev riktigt nerkyld, det tog fem timmar för mig att få upp värmen igen. Jag var hemma hos en kompis/granne och bara satt i hennes schäslongsfåtölj och frös under en yllefilt, sen somnade jag i fåtöljen och vaknade runt två på natten, det var då jag traskade hem och satte deggrunden. När jag vaknade i lördags hade jag ont i halsen, huvudet och kroppen, huuurra liksom, tack barn. Men korvfest blev det ändå och vi åkte iväg till systemet och mataffärn, det var då plastflasksvinet köptes. Jag hade redan köpt korv till oss merguez, stockholmare och Scans nya korv Santoreggia med citrus, chili och kyndel, en av de godaste korvar jag ätit, hade nog varit ännu godare om den hade varit mer grovmalen.

Till efterrätt gjorde jag en kaffelängd med vallmofyllning istället för kanelbullar för att det skulle vara mindre omständigt, yeah right... recept kommer från en fantastisk kokbok "All världens maträtter- Wienerköket" från 1968. Recept kommer.
Hur som helst blev det rätt mycket korv över så det blev korvfest till middag igår igen och ikväll igen, idag utan kolhydrater dock med en asgod ugnsrattatouille, skönt att samla på sig lite recept och foton som man kan plocka fram när man inte har nåt nytt att blogga om! Tack och hej! Bilden är ett exempel på hur det går när man (jag) biter av mer än man (jag) kan tugga.

1 kommentar:

Mikkan sa...

Priceless pic! :D