tisdag 18 maj 2010

Min surdegspizza supremo!

Igår gjorde jag ju surdegspizza, jag brukar göra det när det är tomt i plånkan och på kortet, mjöl, jäst (eller surdeg), ingredienser till tomatsås, mozzarella och/eller fetaost har jag alltid hemma och igår kompletterade jag med chorizo och ruccola.
Recept på degen tog jag från Pain de Martins surdegsbok, jag skriver det ur minnet, so don't kill me om det blir fel, jag har gjort lite ändringar i receptet också. Sen har jag två anmärkningar på hans recept i boken.

1) Han påstar att osten ska vara ovanpå allting, icke, kolla nästa gång du äter riktig italiensk pizza, osten är aldrig ovanpå allt. Den är alltid ovanpå tomatsåsen men under resten av påläggen.

2) Hans pizza ska vara inne 15-20 minuter på 275 grader.... eh, mina var klara efter drygt sju minuter... kan det bero på att det var rätt blöta ingredienser på hans pizza?

MIN SURDEGSPIZZA 1 stor eller 2 mindre
DEG
½ dl rågsurdeg
5 g jäst
*edit* 1½ dl vatten
1 msk olivolja
3½ dl vetemjöl special eller manitoba cream
½ dl rågmjöl
1 tsk salt

TOMATSÅS
1 burk krossade tomater
4 vitlöksklyftor
1-2 msk olivolja
2 tsk salt
svartpeppar
1 dl rödvin
2 ramslökblad

PÅLÄGG
ca 200 g mozzarella
chorizo
ruccola
olivolja
svartpeppar

Ugnsvärme: 275 grader

1. Blanda surdegen med vatten och olivolja, smula sedan i jästen, rör i mjölet och sedan saltet. Knåda ordentligt fem till tio minuter, först i bunke sedan på arbetsbänk, lägg tillbaka degen i bunken, plasta och ställ på dragfritt ställe fyra-sex timmar.
2. 3-5 timmar senare, sätt på ugnen och sätt in en plåt. Pressa vitlöksklyftorna och blanda i en kastrull med alla ingredienser förutom ramslöken, koka upp såsen och dra sedan ner värmen. Låt såsen puttra ihop 30-60 minuter. Smaka av eftersom, strimla ramslöken tunt och rör ner sist av allt.
3. Dela degen i två och kavla ut en pizza i taget, kavla den så tunn som du vill ha den och för över till ett bakplåtspapper. Bre ett tunt lager av tomatsås på pizzabottnen och fördela hälften av mozzarella över, toppa med chorizoskivor. Ta ut plåten ur ugnen, dra över pappret med pizzan till plåten och skjuts in i ugnen. Håll koll men fem till tio minuter bör räcka.
4. Ta ut pizzan fördela sköljd och slungade ruccola, drizzla över lite olivolja och ta några varv med svartpepparkvarnen.

Inga kommentarer: