måndag 3 maj 2010

GÖR OM, GÖR BÄTTRE


Igår bjöds lilla syster som bor i London som jag var och hälsade på förra veckan på middag, hon är i Stockholm på business, she's a business woman, you know. Jag lagade pulled pork igen och den här gången så fick jag verkligen till det, det blev mycket godare än förra gången. Så följ receptet slaviskt ;) Nä, som med allt så är smaken som baken och om du nu inte vill använda Caj Ps BBQ Oil Smokey Hickory (inte reklam, men den är faktiskt bra, har använts till mycket) så slipper du men då kanske det inte blir lika gott..... Fast iofs om jag hade hittat chipotle här i Bagis så hade nog receptet blivit annorlunda men nu är det så här och jag använde den mindre mängden sirap. Mousserande vitt vin är ju kanske inte det första man tänker på när man tänker barbecue men det var det som fanns över i en flaska i kylskåpet. Och det tar 6 timmar, börja i tid, men det är värt det.

Receptet är uppdelat i tre delar, torr kryddblandning, kryddpasta och det som hamnar i grytan!

PURRFECTLY PULLED PORK
TORR KRYDDBLANDNING
2 tsk fänkålsfrö
1 tsk röksalt
½ svartpeppar
1 msk paprikapulver
2 tsk chilipulver
1 msk spiskummin
KRYDDPASTA
2/3 av den torra kryddblandningen
1½ dl tomatpuré
½ dl grillolja med röksmak
½ gul lök
½ färsk röd chili
NER I GRYTAN
1-1½ kg benfri fläskkarré
kryddpasta
2-4 msk sirap/honung
1½ dl vatten
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
1 dl mousserande vin
Ugnsvärme: 100-125 grader

1. Sätt på ugnen. Rosta de torra kryddorna försikigt i stekpanna, inte saltet, mixa eller mortla sedan allt ordentligt med saltet.
2. Grovhacka löken och chilin, lägg allt i mixer med två tredjedelar av kryddorna, tomatpurén och bbq-oljan, mixa till en slät puré.
3. Lägg fläskkarrén i en gjutjärnsgryta, gnid in karrén ordentligt med kryddpastan, häll resten över köttbiten och låt det rinna av.
4. Skär löken i 5 mm tjocka skivor, skiva även vitlöken men tunt. Täck karrén med lök och vitlöksskivorna. Häll vatten, sirap och vin runt om karrén, rör om lite grann. Sätt på lock och sätt in i ugnen.
5. Efter 1-2 timmar skrapar du ner löken i såsen. När det har stått inne 4-5 timmar kan du smaka av såsen och tillsätta restan av den torra kryddblandningen, spä med lite vatten om det har kokat ihop för mycket. Nu kan du lämna det en timme till.
6. Ta ur köttet ur ugnen och låt det svalna lite, dra sönder köttet i trådiga slamsor med en gaffel och blanda ner det i såsen. Värm upp köttet om det har svalnat innan servering.

Så här åt jag det; salsa, salladskål, crème fraiche och ost gratinerade nachos.

KRISTINILICIOUS SALSA 4 port
15 romantica tomater
½ zucchini
½ kruka koriander
½ lime
½ liten gul lök
salt
peppar

1. Tärna zucchinin och löken i 2 mm kuber, skär tomaterna i ungefär dubbelt så stora bitar, finhacka chilin och grovhacka koriandern.
2. Blanda allt i en skål, kläm över limen, salta och peppra.

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag vill också ha en syster, i synnerhet en som bor i Kondon och som ja kan hälsa på...

Dessutom skäms jag över att jag inte lagat pulled pork ännu. Sparkar mig sjäölv uppfodrande i ändalyckten. Nästa vecka, kanske?

Annika sa...

London, heter det ju. Jag har afasi i kvöll.