onsdag 5 september 2012

All Världens Maträtter

Imorgon ska jag göra Slatko sljiva på de mognare frukterna från höstens första plommonskörd. Vad är det nu för pretentiöst jag hittar på, tänker ni. Ni har inte fel, för det är helt enkelt inlagda plommon. Det jugoslaviska (sic!) receptet hittade jag i en av mina bästa, bästa inspiratörer, kokboken Wienerköket. Boken ingår i serien "All världens maträtter" från 1968, den store Tore Wretman var konsult, serien är från USA:t nämligen. Wienerköket beskriver kokkonst från det gamla kejsardömet dvs Ungern, Tjeckoslaviskien, delar av forna Jugoslavien och Österrike. Det är en underbar bok! Jag, utan att överdriva, älskar den, estetiken, kärleken till maten som beskrivs och den uppriktighet och respekt som beskriver mathantverk. Ja, jag inser att jag beter mig lite sykofantiskt inför en kokbok.

Jag har det kinesiska köket och italienska köket också men letar efter fler delar!!! Så om nån har delar, hör gärna av er.

Om plommonen blir lyckade så lägger jag upp recept och bild på den fantastiska kokboken på fredag. Jag ska dessutom avslöja vad jag ska göra med mina slatko sljiva.

Inga kommentarer: