söndag 16 september 2012

Vita Kroppkakor

Nykokt & hemgjord i ensamt majestät
I somras var jag på Öland och åt kroppkakor från Ninnis Kroppkaksbod, de var äkta öländska dvs gråa gjorda på råriven potatis. Jag hade ätit kroppkakor tidigare men inte riktigt fallit för dem, tror att jag hade svårare för kryddpeppar förr, för nu var det en riktig aha-upplevelse! Det var kärlek vid tredje smaktillfället och vilken djupkärlek sedan, vi hade köpt många kroppkakor och det var inte alla som föll så handlöst som jag, jag tror att jag åt kroppkakor tre dagar i rad.


När jag hittade ketchupreceptet var den ursprungligen menad att ackompanjera Carina Brydlings paltkoma vilket visa sig vare kroppkakeliknande potatisbollar fyllda med fläsk och getost.... låter himmelskt. Här är recept till det. Helt plötsligt så inser jag att jag bara måste göra kroppkakor och det på stört. Det är klart att man kan köpa färdiga i en plastförpackning på äffar'n men så enkelt kan vi ju inte göra det för oss själva. Speciellt inte när det inte är så svårt att göra själv. Nu tänkte ju inte jag på att det finns regionala skillnader på kroppkakor, efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att dessa är av den vita variant som är vanlig på Gotland då de är helt gjorda på kokt potatis. Jag har inga egentliga åsikter huruvida det ska vara kokt eller rå potatis, tycker att båda är lika goda. Jag använde mig av ett Leif Mannerströmrecept.


Redo att kokas
VITA KROPPKAKOR 4 port
700 g potatis, mjölig
1,5 dl potatismjöl
3 äggulor
50 g smör, brynt
1 tsk salt
FYLLNING
400 g sidfläsk, rimmat
1, stor gul lök
2 tsk kryddpeppar, helst nymald
smör


1. Skala och koka potatisen. Pressa med potatispress ner i en bunke och låt svalna lite. Rör ner potatismjöl, äggulor, smör och salt till en smidig deg.
2. Tärna fläsket smått, skala löken och tärna den lika smått som fläsket. Smält smöret i stekpanna och stek fläsk och lök gyllenbrunt, blanda ner kryddpeppar.
3. Koka upp ordentligt med saltat vatten i en stor kastrull. Rulla potatisdegen till en limpa och skär i 10 skivor,  gör en liten grop i mitten av skivan och lägg i fyllning. Vik upp degen runt om och trilla försiktigt till en boll.
4. Koka kroppkakorna i två omgångar i ca fem minuter eller tills de flyter upp till ytan. Servera omgående

Serveringsförslag
  • stekt rimmat sidfläsk
  • lingonsylt eller rårörda lingon
  • smör; smält, brynt eller kallt
  • kall, rinnande grädde
  • vitkålsallad med rårörda lingon
Om man vill göra vegokroppkakor byter man ut fläsket mot svamp! Följ receptet i övrigt.

Inga kommentarer: