söndag 9 september 2012

Broskben

Titta vad jag hittade i köttdisken! Ikväll kommer det bli fantastiska szekely gulyas, surkålsgulasch kan man säga, till middag. Vanligtvis har man fläsk och någon stark ungersk eller polsk korv i. När jag var i Budapest förra sommaren åt jag en fantastisk gryta med surkål och vad de kallade pork knuckle, jag har försökt luska reda på vad det här mystiska pork knuckle skulle kunna vara men så var jag på food heaven igår. Ok, det är ett något överdrivet epitet men food heaven är MatDax i Högdalen. De har så fantastiska saker, det är högt och lågt, polska delikatesser, billig tysk importmat, exotiskt frukt och grönt, spännande utländska produkter och broskben!!!!! Och då slår det mig att det är ju självklart broskben som är pork knuckle. Så nu bräserar benen med lök, vitlök, rökt paprika, söt paprika, kumminfrön och buljong. Snart ska jag lägga i sköljd (mycket viktigt att den är sköljd) surkål och puttra ytterligare någon halvtimme-timme innan jag rör ner gräddfil. Och så måste jag göra galuska, ungersk spätzle, degen är i kylen och galuskajärnet är redo, degen rivs ner i kokande vatten sen steks de i smör....

1 kommentar:

MRK sa...

Hej
Pork knuckle är fläsklägg på svenska.
Broskben något helt annat. Jag gillar det mycket, älskar brosket.
Salta o peppra, rikligt med rosmar, in i úngnsform relativt låg temperatur och länge, så blir brosket mjukare, högre temperatur kortare tid så blir brosket tuffare och en klar utmaning, men gott för den som även gillar det!
Ungnsgrilla separat i bitar och servera sedan tillsammans med exv gryta som fått gå under tiden på och småputtra med surkål, morötter lök o potatis o hel kummin till det
Nyttigt, billigt och urgott!