torsdag 13 september 2012

Rönnbärsketchup!!!

Just nu produceras konkokter av skördade frukter och bär på löpande band hemma i köket. Eran trogne sybarit slavar över kastruller som puttrar och väser av socker och fruksafter, kryddiga doftslöjor sveper runt lägenheten och glasburkar steriliseras med kokhett, rykande vatten. Men den stora frågan är ju vad man ska ha i sagda kastruller och burkar. Det första man tänker på  när det kommer till rönnbär är så klart gelé men det är ju kul att prova något nytt vilket ledde till efterforskningar på nätet. Och där upptäckte jag Carina Brydlings rönnbärsketchup!


Jag dubblade receptet och hade i en gnutta kanel och en bit hackad ingefära, min ketchup var alldeles för tunn efter 10 minuter så den fick koka igen efter att jag hade mixat den grovt. Ketchupen behövde nog faktiskt ytterligare 40 minuter på svag värme. Den luktar makalöst gott, vinägrig, söt och kryddig med en tydlig beska, tänker mig en älgfärsburgare med västerbotten och rostade rotfrukter till. Nästa fundering är vad jag ska göra med mina resterande deciliter rönnbär, jag hittade ett syltrecept där bären får vara kvar hela. Jag hittade även ett recept på äpple- och rönnbärsylt men jag har ju rätt mycket plommon så jag kanske skulle göra den med plommon istället.

*edit* Vid närmare läsning av receptet så inser jag vad jag gjorde för fel... Jag dubblade inte löken, jag hade en stor gul lök men det hade nog behövts en eller två till. dessutom så bytte jag smöret mot olja för att öka hållbarheten.

Inga kommentarer: