lördag 15 september 2012

En sorts paella!


Ok, häromdagen blev jag sugen på att äta en grönsaksbaserad rätt och tänkte att jag skulle ha något till, vildris kanske eller svart quinoa och då började jag tänke på ris, vilket ledde mig till  paella. Redan här kan jag hejda er puritaner och säga att detta verkligen inte är någon riktig paella mer än att det är risrätt. Hur som helst blev det väldigt gott och det tog inte särskilt lång tid.

Toppa med en smakrik, krämig röra!


EN SORTS PAELLA/ TOMATKOKT RIS & ROSTADE GRÖNSAKER
4 port
3 dl vildris
1 stor gul lök
1 spansk peppar eller liten grön turkisk chili se bild nedan
1 burk tomatpassata ex mutti
1 buljongtärning
2 stora morötter
1 paprika
4 stora champinjoner
1 burk borlottibönor
1 liten zucchini eller ½ medelstor zucchini
ca 15 körsbärstomater (valfri färg, mina gula kom från balkongen)
persilja

ruccola ca en näve
SoP
olja
Ugnsvärme: 200 grader

1. Hacka löken och chilin, fräs i olja i en traktörpanna eller gryta. Tillsätt riset och fräs tills det blir lite genomskinligt. Häll på tomaterna plus en och en halv burk vatten och en buljongtärning. Dra ner värme och puttra under lock 25 minuter.

2. Skala morötterna om skalet är fult eller grovt, lägg i en stor ugnsform tillsammans med paprika delade i sextondelar och kvartade champinjoner. Ringla över olja, salta och peppra. Rosta i 20-25 minuter.
3. Skölj bönorna och blanda med riset, strimla zucchini tunt eller gör band med mandolin eller potatisskalare, blanda ner i riset.
4. Lägg upp riset på ett stort fat, arrangera morötter, paprika och champinjoner på riset, strö över tomater och gröna blad.

Servera med en grönsallad, gott bröd och toppa med en stor klick av någon god röra. Jag gjorde en fetaröra med de megastarka små gröna turkiska chilifrukterna jag köpte på MatDax och röran blev
stark.


Btw hela påsen kostade 13 kronor...
FETARÖRA
1 pkt god och krämig fetaost

½ liten grön chili eller piri piri
½ citron, skalet
2-3 msk flytande honung
100 g färskost  
1-2 msk yoghurt eller gräddfil
svartpeppar, nymalen

Mosa fetaosten, hacka chilin, riv citronskalet och blanda ned i osten med resten av ingredienserna.


Man kan även göra en färkost- eller yoghurtröra med vitlök och örter eller soltorkade tomater.  The sky is the limit, det är bara dina smaklökar och din fantasi som sätter gränserna.





Inga kommentarer: