torsdag 20 september 2012

Dagens- Rotfruktsrakor!

Idag blir det vegetariskt, i säsong, billigt och sist men inte minst gott. Servera en grönsallad med avokado eller bönor till för extra mättnad.

ROTFRUKTSRAKOR 4 port
2 stora rödbetor
2 stora morötter
2 stora potatisar
1 gul lök
1/2 dl vetemjöl
1 ägg
SoP
olja

1. Skala rödbetorna och riv dem. Tvätta och riv morot och potatis. Skala och hacka löken.
2. Blanda rotfrukter och lök med ägg och mjöl. Salta och peppra.
3. Sätt en panna på medelhögvärme, häll i lite olja. Klicka ut en stor matsked smet och platta ut med sked eller stekspade. Stek ca 4 minuter på varje sida, på grund av rödbetorna är det svårt att se när det får färg.

TOMAT- & ÖRTMAJO
20 körsbärstomater
1 näve blandade färska örter
1 1/2 dl majonnäs
SoP

Kvarta tomaterna, hacka örterna grovt och blanda med resten av ingredienserna.

PICKLAD LÖK
Jag hittade på egen syltlök. Jag skivade lök tunt, saltade lite, sockrade lite, hällde på lite ättika och kokhett vatten. Jag smakade mig fram till rätt syra, sötma och sälta. Jag gillar ättika och älskar engelska pickled onions men smaken är ju delad.

Tomatmajonäsen är en underbar uppfinning! Den förvandlar en ostfralla till en baguette, varma mackan till en croque monsieur och hamburgaren till, ja, en godare hamburgare. Eftersom jag serverade picklad lök till de här biffarna hade jag ingen lök i majon men annars blandar jag med en tunt skuren salladslök. Gott helt enkelt.

Inga kommentarer: