tisdag 11 september 2012

Jag saftar och syltar men syltar mest

Ok, förra veckan gjorde jag slatko sjliva som är serbisk delikatess visar det sig, det är ett sätt att göra marmelad på stora fruktbitar eller hela bär där frukten inte får koka sönder. Och det blev bra! Jag har inte lagt till några spännande kryddor eller udda smaksättningar utan det här är rätt och slätt plommon och socker. Jag har svårt för att inte ösa ner kardemumma eller vanilj eller kanel eller något annat men det finns nåt oerhört trösterikt i kokta plommon, det påminner så klart om min salige mormor. När jag forskade kring var i det forna Jugoslavien som slatko kommer ifrån hittade jag en exakt kopia på det recept ur Wienerköket som jag använde, länk till recept är här. Och just det jag skulle ju berätta vad jag skulle använda slatko till, ja förutom att bara avnjutas hemma, jag bakade en polsk ostkaka på äkta polsk vitost som jag införskaffade på fantastiska MatDax i Högdalen. Och jag tänkte att en liten plommoninläggning skulle passa bra till en bakad ostkaka med vanilj och apelsinzest. Kommer bli underbart till en lyxig frukost i turkisk yoghurt med hackade nötter eller tillsamman med äkta vaniljglass (eller en mandelglass kanske) till crêpes som kan flamberas i lite sjlivovitz. Slatkon är längst till höger på bilden.


Slatko gjorde jag på de mognaste plommonen, de plommon som var lite hårdare fick bli chutney. Jag improviserade; en skvätt vitt vin, hackade gröna chilis kanske åtta stycken, färsk hackade ingefära, hel svartpeppar, grön kardemumma, stjärnanis, kanel och socker. Jag la i plommonen hela och fiskade upp kärnorna eftersom de dök upp. Det fick väl koka en timme eller två, det blev staaaarkt. Söta, starka och heta plommon med varma kryddor som kommer passa perfekt till en skinkstek eller helstekt karré. Chutneyn är längst till vänster.

Sist av allt gjorde jag äppelgelé med mynta, jag delade äpplen grovt och tog bara bort stjälken, äppelbitarna las i en stor kastrull och vatten ungefär halvvägs- tvåtredjedelar upp på fruktbitarna. Sen fick de koka tills de var ritktigt mjuka, jag stälpte upp fruktmassan i silduk i ställning och lät det rinna av. Jag fick ut ca 4,5 deciliter, ingen diger skörd men ändå.
Det enda man behöver komma ihåg med äppelgelé är att det går nio deciliter socker per liter avrunnen saft. Saften kokas upp och jag slängde i en näve färska mynta blad och sockret, jag fiskade upp bladen när de hade mörknat och såg trista ut. Gelén fick koka tills den var seg och simmig och klarade geléprov. I mitten på bilden.

Alla min burkar och lock hade först diskats i maskin, sen ursköljda med kokande vatten och
atamon konserveringsmedel. Plommon och äpple plockades på min gård och myntan kom från balkonglådan, gud så präktig och självgod jag känner mig alltså.... "Jo, plommonen och äpplena plockades ju knappt 30 meter från köksfönstret och myntan på balkongen är ju skott från viltväxande mynta på landet". Nu vill jag plocka enbär och rönnbär och göra kaprisvarianter på båda och lite rönnbärsgelé, slånbär vill jag ju också hitta på något med. Förresten så kom min mamma förbi med två liter nyplockade lingon från landet, jag slängde in dem i frysen på en gång, har tänkt göra sylt på en liter och sen vet jag inte.

Så nu vänder jag mig till er. Vad kan man hitta på för nåt kul med slånbär? Och vad kan man göra med lingon utöver sylt och råröra? 


Inga kommentarer: