lördag 15 september 2012

Rönnbär- och plommonsylt

Ok, jag börjar misstänka att jag har ett problem... snart dyker väl min familj och närmaste vänner upp på ett oväntat ställe och har en sylt-intervention med mig... Jag tjatar ju om mina slånbär och enbär men utöver det så ska jag "bara" plocka lite äpplen så att jag kan göra äpplemos, sen så ska jag ju göra lingonsylt också men det är snart över... Jag lovar (typ).


Ok, det senaste som hamnade i syltgrytan var rönnbär, plommon och lite lingon tillsammans med några nejlikor. Recept hittade jag
här. Skälet till att jag hade i lingon var att jag saknade ungefär en deciliter rönnbär och nöden är ju uppfinningens moder och i original receptet var det ju äpple men jag har så mycket plommon.









RÖNNBÄR- & PLOMMONSYLT
1 l rönnbär, rensade och frostnupna
400 g plommon, skalade och urkärnade
3 dl vatten
7½ dl socker
 4-5 nejlikor
en nypa salt

1. Kvarta plommonen och lägg i kastrull tillsammans med rönnbär, nejlikor och vatten, koka upp och sätt på ett lock. Puttra 15-20 minuter.
2. Rör ner sockret tills det har löst sig. Puttra ytterligare 15-20 minuter eller till sylten har kokat ihop. Ha i en nypa salt och ev citronjuice och en klunk god cognac.
3. Häll upp i steriliserad glasburk.

Jag kan intyga att det smakade bra till kroppkakor. Sylten får en underbart syrlig och bäsk smak som balanseras av sötma och kryddighet, detta är vuxen sylt.

Inga kommentarer: