lördag 6 december 2008

Jag är tillbaka

Jag kan bara be om ursäkt för min bortavaro men så är det ibland! God mat har lagats och ätits, var på Zink två veckor sedan åt ankbröst, gott.Kommer lägga upp lite bilder på lite av det som har lagats! Jag har tagit ett väldigt omvälvande beslut, jag har börjat med LCHF-kost. Känns galet, allt jag någonsin har lärt mig ställs på huvudet. Frukt är dåligt, smör är bra och jag som är en riktig carb-junkie, undrar hur det kommer gå?

Här kommer ett recept på jättegoda linser som man kan äta med nästan vad som helst. Supergott till kyckling! Jag orkar inte skriva exakta mått utan det blir höftat, anpassa efter hur många ni är. Det här är ett kanon recept om man ska laga till många!

GODA LINSER

Gröna linser
Morot
Stjälkselleri
Schalottenlök

Morot
Stjälkselleri
Schalottenlök
Persilja
Olivolja
Citronsaft
Salt & Peppar


1. Skär ner morot och selleri i 5 cm långa stavar, halvera schalotten lök och koka tillsammans med linserna. Till 4 port skulle jag ta en morot, en selleristjälk och en lök. Obs! Linserna ska vara al dente, inte mosiga.
2. Skär ner morot, selleri och schalottenlök, de behöver inte vara finhackade men i mindre bitar. Grovhacka persilja.
3. Blanda en citronette med ordentligt syra, om man vill kan man blanda i lite dijon.
4. Häll av linserna, plocka bort grönsakerna som kokat med och släng. Blanda linserna med grönsaksbitarna och citronetten, salta o peppra efter smak!


Här serverades linserna till grillade lammkotletter och en yoghurtsås. Det var det första som anrättades från Löparö lammet.


Här grillades kotletter, täcktes med god tomatsås och gratinerades med fetaost. Gröna bönor med en schalottenvinägrett och tortiglioni till. Åh kolhydrater jag saknar er redan. Pasta o bröd kommer bli min död.

2 kommentarer:

Raz sa...

Ja hej, det var längesen. Har du någon speciell anledning till det där med kosten?

Unknown sa...

estridNja, främst vill jag gå ner i vikt och det verkar lite spännande... får se hur det går!