tisdag 24 augusti 2010

Receptstöld/ Inspiration

Tekniken är verkligen emot mig idag. Varenda gång jag försöker öppna bilder på minneskortet via Utforskaren så låser den sig, utforskaren alltså, då börjar vi om via aktivitetshanteraren. Då slutade minneskortet fungera, som jag skrev tidigare, efter x antal försök ville den dock vara med igen. Startar allt igen och får öppna bilderna i HPs visningsprogram, funkar i varje fall och därifrån kan jag importera dem. Hurra, lyckas lägga upp ett gång och allt är frid och fröjd och jag fortsätter föra över bilder. Men att sortera är enklare i utforskaren, i varje fall om den inte slutar svara varenda gång man högerklickar suck, suck, suck my... Till slut är bilderna importerade och sorterade och märkta och jag hittar dem lätt i olika mappar, pust. Då kan jag laga middag!

Jag tittade in hos pickipicki och hittade ett precis lagom oansträngande middagstips och det enda jag behövde be syster att köpa var kokosmjölk och ingefära! Snodde receptet direkt, det fina är nämligen att det är en pastasås som lika lätt blir pastan till tex kyckling! När jag skulle ta fram länkadressen upptäckte ju jag att jag hade missat gurkmejan... ja det hade nog sett lite soligare och gladare ut :)

Jag gjorde så här.
1. 2 burkar kokosmjölk blandas med en kyckling fond du chef, minst ½ dl strimlad ingefära, en skivad röd chili (frön och allt), två tunt skivade champinjoner (stora) och en knipplök (stjälk skärs i bitar, löken i båtar.
2. Koka upp, dra ner och låt puttra 20 min. Fortsätt som i pickipicki receptet men blanda i grovhackade macadamianötter (eller jordnötter) samtidigt som vitkålen.
3. Sätt en stekpanna på högsta värme, häll i lite sesamolja. Lägg i kycklinglår med skinnsidan ner och låt dem steka till de får knaprigt, gyllene skinn. Lägg över i en ugnsform skinnsidan upp, häll över fettet som runnit ur och sätt i 175-gradig ugn ca 15 minuter.
Servera kycklingen på vitkålen med såsen runt, yum, yum, yum!

Då kommer nästa problem... jag vill ju självfallet föreviga mästerverket, går och hämtar minneskortet och sätter det i kameran. Kan jag ta kort? Nej då, minneskortet är nämligen låst (???) och jag måste sätta det i skrivarläge, aargh! Jag gav upp och tog ett inte lika bra kort med mobilen. Har hela dagen på mig imorgon att lösa det problemet.

Inga kommentarer: