tisdag 31 augusti 2010

Update light: Högrevsgryta

Hade feber i natt igen :/ Jag mår bättre än igår men frisk kan jag inte påstå att jag är ännu :( Jag svettas och stånkar och stönar, very sexxxy. Men uppdatera ska jag, högrevsgryta med isterband och lite annat. Ni får bara en beskrivning så får ni hitta på mängderna själva.

Stek skivad lök tills glansig och genomskinlig, några bitar får gärna bli lite karamelliserade, släng i grovhackad vitlök på slutet, lägg över i en gryta. Stek champinjonbitar och lägg över till löken i grytan.
Skär högrev i munsbitar, bryn dem i omgångar och lägg i grytan. Skiva ett isterband, stek och lägg i grytan. Häll på frusna eller färska lingon, några timjankvistar och nymalen svartpeppar.
Deglacera stekpannan med rödvin och häll i grytan med buljong, vätskan ska precis täcka allt. Rör om allt och låt koka upp. Dra ner värmen och sätt på lock, låt puttra några timmar. Rör om då och då och späd med vatten, buljong eller vin om det blir för torrt. Det är klart när du tycker det.
Avsluta med att hälla på grädde, ge ett uppkok och smaka av med salt och peppar. Ät med blomkålspuré, potatis eller rotfrukter och pressgurka.

Inga kommentarer: