måndag 22 mars 2010

FEBER


Hör och häpna!!! Jag blev sjuk, IGEN! Antagligen halsfluss.... stackars mig! I två dagar hade jag inga smak- eller doftupplevelser, jättekonstig känsla, konsistens och temperatur blir helt plötsligt viktigare än smak. Jag kan säga att jag har unnat mig, chips, glass, juice, pasta.
Glassen, mangosorbet med swirl av bärsorbet smakade syrligtsött med lite mindre syrligt, men kallt och skönt för halsen.
Chipsen, salt n' vinegar så klart, salta och krispiga, kliade gommen och halsen på ett trevligt vis.
Juicen, grapefrukt, besk och härlig, så besk att det nästan var som en smak och så sval så klart.
Pasta har absolut ingen funktion om man inte känner smak, det är bara mjukt, mjukt och konsistenslöst, fylld med ricotta och basilika med röd pesto... mjuka kuddar med mjuk fyllning med salt pesto, intetsägande. Taglioni carbonara, mjukt och lite salt, det som annars är så gott med lite sallad till blev bara konstigt, kalla blad med sur sherryvinäger till mjuka, salta band.
Men jag börjar få tillbaka lite luktsinne, hurra!
Ikväll blir det kyckling på nåt sätt, kanske pocherad, med stuvad vitkål.

Inga kommentarer: