torsdag 18 mars 2010

Sex ingredienser.

Hur vet man att man har lagat god mat? Jo, när maten innehåller sex ingredienser. Det började med att jag kom hem dödstrött och hungrig efter hundvaktandet, då jag bara hade styrkt mig med en kopp rökt te och några inte så goda ekologiska pistagenötter (Saltåkvarns cashewnötter var goda). Jag behövde mat och det snabbt, efter en titt i kylskåpet blev det en löjligt enkel lowcarbvariant på Cordon Bleu, hade jag haft lite god skinka hemma så hade jag kanske slängt på det med. Om man räknar med sumaken som karrén rubbades med så blir det ju sju ingredienser. Oj, just det... glömde fota innan vi började äta...

Fläskkarré
Steksky från karrén
Grädde
Ost
Örtsalt
Vitpeppar

Värm skyn i en stekpanna, späd ev. med lite vatten och sen grädde, ge det ett snabbt uppkok.
Skiva karrén tunt och lägg i såsen, salta och peppra om det behövs. Låt såsen koka ihop lite, hyvla osten, använd hushållsost om du inte har nåt annat men gärna Gruyère eller Emmentaler. Lägg osten över alla karréskivor och låt den smälta, ös över lite av såsen.
Servera med:

Dijonsenap
Saltgurka

2 kommentarer:

Mikkan sa...

Kul att hitta ännu en lapsangfantast! :)

Unknown sa...

Ja! Vet inte om du har sett Top Chef Masters på 8:an men igår var svenska Nils Norén med och gjorde en getost/chokladganache med lapsanggrädde till!