fredag 22 januari 2010

Yum Cha Steg 1- degen


Med den kinesisk svampen, ingefäran och vattenkastanjerna insåg jag att mina gyoza/wontons/dumplings/dim sums smakmässigt drog mer åt Kina än Japan så nu vet ni det. Jag gör en egen deg, går snabbt och enkelt men det är självklart ännu enklare att köpa färdiga men var inte rädd för att prova själv! Det ska vara 2 dl vätska sammanlagt i degen inkl äggvitan, mät upp grädden och vitan och toppa med vatten så att det blir 2 dl. Alternativt kan du använda bara vatten men jag försöker ju äta så lite kolhydrater som möjligt och mer fett så jag använder lite grädde, vitorna slinker med för att jag hade två stycken i kylskåpet men degen blir mer elastisk och så får vi lite extraprotein också!

WONTONDEG MY STYLE blev 30 rätt stora dumplings
4 dl vetemjöl
½ dl rågmjöl
2 äggvitor
½ dl vispgrädde
ca 1 dl vatten


1. Mät upp grädden och vitan och toppa med vatten så att det blir 2 dl. Alternativt kan du använda bara vatten, 2 dl.
2. Mät upp mjölet i en bunke, häll över vätskan och rör ihop ordentligt, arbeta tills det blir en smidig deg!

Det blev en väldigt trevlig, smidig och lättarbetad deg med grädden och äggvitan, det skulle ju gå med bara grädde också men jag tror att det var vitan som gjorde den så härlig.

Yum Cha betyder ordagrant att dricka te men det är också samlingsnamnet för en hemskt trevlig ritual på tehusen över hela Kina, man dricker te och äter små ångkokta eller friterade knyten med olika fyllningar, funkar som frukost, brunch eller middag.

Inga kommentarer: