måndag 23 februari 2009

Tröttisdagen

Jag sov inte särskilt bra i natt, vaknade hela tiden i panik över att jag hade försovit mig, vilket jag inte gjorde. Hela dagen har jag känt mig lite yrvaken och nu känns det som att jag är halvsovande. Vår, sommar, sol, ljumma vindar kom, min kropp är inte gjord för sex månadersvintrar. Nå, över till väsentligheter, veckans meny från mitt förskolekök. Varje dag serveras en cruditétallrik innan maten, oftast med en kall sås att doppa i.

MÅNDAG
Ugnsbakad fisk med örttäcke, tomatcous cous och ärtor.
TISDAG
Tomatsoppa med fetaostkräm, hembakt bröd och nygjord färskost.
Semmelfika.
ONSDAG
Pasta med curry- och grönsakssås med riven morot, palsternacka och zucchini.
FREDAG
Köttbullar, potatisgratäng, broccoli och sås som inte är bestämd ännu.

Med anledning av semmelfikat imorgon så har jag bakat 100-150 st minivetebullar idag, gissa om det luktade gott? Dessutom så gräddade jag "knyt"bröd av degen som jag satte i fredags. Svalen den stod och jäste i stank verkligen surdeg (and not in the good way) och jag blev smått nervös men det hade jag inte behövt bli. Brödet luktade så j**la gott när det gräddade, min första tanke var, lite nördigt, 'det luktar riktigt bageri'. Recept kommer tillsammans med recept på dinkellimpa. Idag sattes ingen deg tills imorgoneftersom mitt kök kommer förvandlas till semmelfabrik de timmar jag brukar baka bröd. Men frågan är vad för bröd jag ska baka till på onsdag?

Nu är det ju inte så att bloggen enbart ska handla om vad jag gör på jobbet men såna här dagar när jag kommer äta rester till middag så tror jag att det är roligare att läsa om vad jag faktiskt har lagat.

ÖRTTÄCKE TILL FISK I UGN 4 port
2 skivor mjukt bröd
½-1 dl basilika OBS! FINHACKAD
2 msk dill
1 vitlöksklyfta
skal från ½ citron
olivolja
SoP


1. Blanda allt förutom oljan ordentligt i mixer, hetta gärna upp det med en bit chili, spä med olja tills blandningen är formbar men inte rinnig. Om den blir för rinnig går det att rädda med mer bröd.
2. Gnid en ugnssäker form med en vitlöksklyfta och smörj sen med rumsvarmt smör. Skär fisk i lagom portionsbitar och lägg hemskt tätt i formen, salta, peppra och kläm över citronjuice. Klappa på örtblandningen.
3. Grädda fisken 15-20 minuter i 150 grader.

För tomatcouscous, blötlägg grynen i 1 del passerade tomater, 1 del grönsaksbuljong. Servera med kall sås eller häll grädde över fisken innan du skjutsar in den i ugnen.

Jag har inga bilder, kameran har inte följt med till jobbet, imorgon gör den det, jag vill hellre ta med min nya kamera som jag inte sett ännu. Jag misstänker att Elin vill bli bjuden på middag innan jag får min nya leksak.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gott med örttäcke till fisken. Det måste barnen gilla!
Semlor imorgon därtill. :)

Må så gott/Mimmi

Stoned potato sa...

Låter som en gourmetvecka – du lär snart få en egen väldigt ung fanclub!

Svårt med en sås (kall?)som matchar både potatisgratäng och broccoli - du kanske skulle testa något med färsk dragon ... typ gurka (saltad och ordentligt avrunnen), dragon, creme fraiche (ev + matyoghurt), kanske förstärkt med lite rostad och mixad palsternacka ...

Annika sa...

Jag tycker det är jättekul att läsa om vad du lagar för mat på jobbet - också. Saknar den duktige förskolekocken på barnens gamla förskola (som brändes ned i dec-07; förskolan alltså, inte kocken).
Nu får de mat från ett företag i Solna som specialicerat sig på ekologisk mat till förskolor. Känns sådärkul att maten körs från Solna till Svedmyra. Dessutom levereras den typ 1,5 timma innan den skall ätas :(.

Unknown sa...

Annika: Vilken tur i oturen att det var förskolan som brann upp och inte kocken! Ja, det är ju lite tveksamt att maten ska stå 1,5timme innan den ska serveras och tappa i näringsvärde... och köras från Solna men vad gör man? Jag ska absolut fortsätta blogga om mitt nya jobb!
Stenad potatis: Ååh att förstärka med rostad palsternacka var ju ett fantastiskt tips! Tack. Ska göras i helgen.
Mimmi: Barnen åt faktiskt duktigt av fisken, jag med för den delen, väldigt gott var det!