torsdag 23 oktober 2008

Efterrättens lov!

Jag insåg att jag inte har skrivit något om efterrätter, so here we go. Jag älskar att göra tårtor, av alla de sorter och jag kan garantera att det blir lite tårtförslag framöver men nu ska jag ge två snabba, enkla efterrättstips. Sådant som är tacksamt om man redan gjort tilltugg, förrätt och varmrätt.
MARÄNGER
Maränger är busenkla att göra, jag lovar och går jättefort att vispa ihop, passa på när du gör en hollandaise eller råbiff! Dessutom går de att variera i all oändlighet. Gör en stor som på rubrikbilden och servera med grädde, frukt och bär (pavlova). Gör små till marängsviss eller blanda vispgrädde med äppelmos och smula över maränger.
SMAKFÖRSLAG
Choklad, smält eller hackad
Frukt- eller bärpuré blandas i äggvispet
Godis, mint, lakrits osv. Krossa hårda karameller och blanda i.
Hackade nötter
Pepparkakskryddor
Olika sockersorter, råsockermaränger blir otroligt vackra
Karamellfärg. På The English Shop i Söderhallarna kan man köpa en mängd roliga färger, sprayer, geléer och metallicpulver, inte så naturligt kanske men fint! Jag använde svart färg, marängerna blev inte svarta däremot vackert silvergrå.
FRUKT
En tallrik med uppskuren färskfrukt uppskattas alltid. Servera med glass, doppa frukt i smältchoklad eller gör olika sorters socker att doppa i. Prova salt på färsk ananas, gott, kläm lime över papaya, servera grädde till mango. Eller gör apelsinsalladen i slutet på det här inlägget.

En av de godaste efterrätter jag ätit åt jag på Wedholms. Färskostsorbet med grapefruktfiléer toppat av champagne. Un-be-liev-able.

Inga kommentarer: