lördag 11 oktober 2008

LÖRDAGSMYS!!!


Hej, hej! Ikväll blir det tomatsoppa med pelmeni, nu när jag skrev en sån innerlig kärleksförklaring till dem så måste jag väl göra några också! Har ni tänkt på att jag kanske inte lagar nån mat som jag skriver om....... Det gör jag, promise! Soppan står och puttrar på spisen och luktar väldigt gott. Tomatsoppan är busenkel, en hyfsat stor sats:

1 stor lök
4 vitlöksklyftor
2 förp krossade tomater
2 buljongtärningar + 1 liter vatten
2 msk tomatpuré
1 msk honung
Oregano
SoP

Hacka och fräs löken, vitlöken och oreganon i olivolja. Ha i resten och puttra ihop minst 30 minuter. Smaka av.

Pelmenirecept har ni ju redan fått så jag berättar bara vad jag ska fylla dem med. Jag rostar pumpa, hackar ner den och blandar med frästa kantareller, kryddningen är inte uttänkt riktigt än... förslag? Eventuellt fräser jag savojkål med svampen, har ni upptäckt än att jag älskar savojkål? Degen är klar och vilar i kylen, dags att börja kavla snart! Just det, i receptet skrev jag att degen ska göras i en matberedare men låt INTE det avskräcka er. Jag insåg att det skulle vara mer jobb att ta ner assistenten än att knåda ihop för hand, mycket riktigt! Degen är faktiskt riktigt trevlig att arbeta med, jag använde bara två ägg och ökade på vattenmängden.

Lite nervös är jag för att Katja och Alida ska komma på middag, en ryss och en bulgar. Man kanske inte ska laga rysk mat åt en tjej från Moskva eller vad tror ni. Kameran är för tillfället urladdad men så fort batteriet har fått äta lite så kommer jag ta bilder på hela kalaset! Trevlig helg.

Inga kommentarer: