tisdag 28 oktober 2008

That time of the month....

som jag blir så otroligt sötsugen. Orkade inte med fondant när jag insåg att jag var tvungen att handla merparten av ingredienserna. Istället blir det havrekakor med russin, torkade aprikoser och lite raspad mörkchoklad. Och en lagom nypa salt. Jag bytte en del av strösockret mot råsocker men undrar hur det skulle vara att använda piloncillo. Jag och Amanda dricker nog mexikansk varmchoklad till, nu har ju vi färdiga block hemma men man kan göra själv!

MEXIKANSK VARMCHOKLAD
5 dl mjölk
½-1 dl råsocker ( eller piloncillo), efter smak
100g mörk osötad choklad
1 kanelstång
1 vaniljstång
1 krm salt
för det lilla extra 1 krm anchochilipulver eller efter smak.


1. Klyv vaniljstången, skrapa ur och lägg allt i en kastrull med mjölk, socker,kanelstång, salt (o chili). Koka upp försiktigt.
2. Riv chokladen och blanda i den varma mjölken, rör om tills chokladen har smält, det ska inte koka.
3. Ta av från värmen och låt dra 5 minuter, sila av och servera!

1 kommentar:

Raz sa...

Ujujuj vad den där varma chokladen lät god. Får nog testa den någongång inom kort. =)