torsdag 23 oktober 2008

Kom på middag!


Ok Lotten beskrev hur en middagsbjudning går till hemma hos henne, Lisa skrev vidare hos sig och jag vill ju inte vara sämre!

Middag hos Kristin börjar flera veckor tidigare i mitt huvud, kokböcker värdiga ett halvt bibliotek dras fram och researchas noggrant. Listor skrivs upp o ned, lista nr 1 är en nomineringslista där den första utgallringen av rätter görs. Lista nr 2 är en shortlist och sedan kan det slutliga valet göras. Lista nr 3 är en inköpslista, nr 4 är ett flödesschema på hur och när maten ska tillagas, tid till städning och ljuständning är också inräknat. Nu kan jag slappna av ett tag, ja eller det beror ju på vad jag bjuder på ibland så krävs ju ett par dagars framförhållning! Dagen innan gör jag allt som inte behöver vara à la minute.

Själva bjudningsdagen börjar med städning, den brukar vara ganska flängig och hysterisk, dammsugning överges för klädupphängning, sakplock förvandlas till toalettskurning osv. Mamma har lärt mig en fiffig tidsbesparing, skura duschen medans du duschar. Hur som haver blir det städat och riktigt ostökigt! Jag har ju inga barn att städa efter bara en Amanda men hon brukar inte stöka till det allt för mycket. Mina flödesscheman är generöst tilltagna med tid över som resultat och insikten att jag glömt bort att räkna in dusch, påklädning och sminkning gör inte så mycket då.

Nu börjar den slutliga sammanställningen av maten och dukningen, det ser lite olika ut beroende på hur många gäster är inbjudna och hur formellt det är. Är vi 4-6 blir det mat vid bordet, är vi fler blir det buffé och så får man sitta/stå var man vill. Samma gäller maten är vi ett litet sällskap blir det trerätters, är vi många så blir det många smårätter och röror, så att det finns nåt för alla. Jag brukar bjuda på lite öl och vin men sen får gästerna faktiskt ta med sig det de vill dricka, enklare så tycker jag. Efterrätt? Vill göra det men ibland finns det inte tid.

Jag är en köksfacist och har oerhört svårt att släppa kontrollen så gästen behöver aldrig hjälpa till utan kan sätta sig i soffan med ett glas vin och nåt att tugga på. Ibland är det kryddiga rostade nötter, ibland rotfruktschips eller en osttallrik. Ska nog ha en nostalgimiddag då blir det krustader med gräddfil och stenbitsrom. Ja sen äter vi, dricker oh pratar. Jag vet inte vad gästerna tycker men jag tycker att det blir trevligt!

Om två veckor ska jag och systern ha inflyttningsfest, då blir det ingen regelrätt middag utan lite småplock, grönsakspiroger eller pizza, guacamole och nachos, crostini och nu började huvudet snurra... Snart kommer kokböckerna fram, men jag har lovat mig själv att inte överdriva, det kommer bli mycket folk och jag kan inte göra hur mycket som helst. Dessutom ska jag och syster smöra för grannarna, vi ska hänga en goodiebag på allas dörrar med en liten lapp om att det är engångsföreteelse och att de får komma om de vill osv.

1 kommentar:

Malin Winbladh sa...

Hej,
tack för tipset med trädkjeboken. jag såg det inte förrän i dag. Mina middagsbjudningar påminner mer om dina än min systers;-) Det händer tom att jag planerat allt i detalj redan innan jag bestämt vilka jag ska bjuda!
Ha en bra helg
/Malin