tisdag 7 oktober 2008

En sås i väntans tider.

Hej! Den egentliga poängen med min enkät är kanske lite diffus, i varje fall för mig eftersom jag ändå kommer fortsätta att lägga upp allsköns recept, möjligt att den vinnande kategorin får ett längre inlägg med utläggningar och lite historia om själva rätten, ursprung osv. Hjälp, lång mening. Hur som haver så tänkte jag börja med ett recept på min BBQ-sås och den här såsen är verkligen min, den föddes helt o hållet i mina små grå. Anledningen är att min hamburgare är väldigt enkel, god nötfärs behöver inte mer än salt o peppar, hemligheten är tillbehören. Och där kommer BBQ-såsen in. När jag lagar mat blir det mycket på en höft. Inga mängder är exakta utan anpassa, såklart, såsen efter eget temperament. Detta betyder också att du bör börja med den minsta angivna mängden och sedan smaka dig fram. Den är kall och inte tillagad, smakerna träder fram mer desto längre den får stå men den kan också serveras så fort den är klar. Resten av hamburgaren kommer senare!

KRISTINS KALLRÖRDA BBQ-SÅS

½-1 chili, spanskpeppar
2-4 vitlöksklyftor
1-2 msk flytande honung
½-1 citron, saften
½-1 tub tomatpuré
Liquid Smoke, var försiktig bara några droppar.
Olja
Salt och svartpeppar


1. Finhacka önskad mängd vitlök och chili, blanda med honung. Vispa i lite citronsaft och någon/några droppar Liquid Smoke.
2. Rör nu i tomatpuré, salt, peppar och nån matsked olja.
3. Nu ska du testa dig fram på egen hand! Vill du ha den starkare, syrligare, sötare, tomatigare, rökigare, ja ni fattar. Tänk på att även om du använder chili så ska du ändå ha peppar. Pepparns och chilins smak upplevs nämligen på olika delar av tungan!

Om jag inte är sugen på ost smält direkt på burgaren så gör jag ibland en chèvreröra.
Mosa chèvre med gaffel, ringla över honung, salta, peppra, finhacka valfri grönkrydda och blanda med lite crème fraiche.

Inga kommentarer: