söndag 14 november 2010

Det skulle vara något åt pad thai-hållet

Ett snabbt påhitt för att bota min förkylning, utgångspunkten var pad thai men jag använde det jag hade hemma så det blev en egen variant. Om jag skulle planera för den här rätten så skulle jag nog ha i sockerärtor, rättika, böngroddar, koriander, thaibasilika, pak soi, kålrabbi, kanske morot osv. Och använde ricesticks, breda risnudlar.


SPICY PEANUT PRAWN NUDELS 4 port
½ kålhuvud, strimlat

1 stor gul lök, skivad
200 g risnudlar breda eller tunna, kokta, sköljda och avrunna

SÅS
400 g räkor med skal

10 kinesiska torkade svampar

1 gul lök
1 röd chili

1 tsk räkpasta

1 msk chilipasta med räksmak*
1 msk färsk ingefära

2 vitlöksklyftor
1 dl jordnötspasta*
*
2 msk ostronsås
1 msk fisksås
1 tsk palmsocker
***
vatten
1 lime
rapsolja
sesamolja


1. Börja med att göra en kryddpasta till såsen, grova hacka löken, ingefäran och den röda chilin, mixa med räkchilipastan, räkpastan och vitlöken. Ställ åt sidan.
2. Woka kålen i raps- och sesamolja i omgångar, gör likadant med löken och ställ åt sidan.
3. Lägg svampen i blöt i hett vatten 15-30 min och skala räkorna (spara skalen till buljong), strimla svampen när den är mjuk. Häll olja i en het stekpanna eller liten wok och fräs svampen och räkorna i ett par minuter, häll på kryddpastan och fräs tills det nästan är torrt.
4. Tillsätt jordnötspastan, ostronsås, fisksås och palmsockret, fyll upp med en eller två deciliter vatten, dra ner värmen till lågt och låt allt puttra ihop ca 10 minuter.
5. Lägg löken och kålen i en varm stor panna eller wok, rör om och låt allt bli varmt igen, tillsätt nudlarna och några droppar sesamolja och/eller rapsolja.
6. Häll räk och svampsåsen över nudlarna och grönsakerna, blanda försiktigt men se till att allt är täckt, avsluta med saften från en lime.

Servera med rostad lök, koriander, thaibasilika, mer lime och/eller fisksås.

*Jag köpte en mild-medium stark chilipasta med torkade räkor, ersätt med en thailändsk chilipasta och nån tesked eller två torkade räkor.
** Jordnötspastan ska vara osaltad och osötad men om du inte har/hittar det utesluter du bara palmsockret.
*** Palmsocker kan ersättas med råsocker, farin, honung eller sirap.

Inga kommentarer: